Behandelingen & onderzoeken

Lymfevocht tussen de longen en borstwand (chylothorax)

Wanneer de arts vermoedt dat er een lymfevocht tussen de longen en de borstwand zit, krijgt de patiënt  een onderzoek. Bij dit onderzoek wordt het lymfevocht in beeld gebracht met een speciale camera. Met deze camera kan de arts zien waar het vocht zich bevindt.

Mensen die vocht tussen de longen en borstwand hebben, kunnen last hebben van hevig hoesten, pijn op de borst en benauwdheid.

Voorbereiding

Voor dit onderzoek zijn geen speciale voorbereidingen nodig. Wel is het belangrijk om onderstaande informatie even goed te lezen.

Medicijnen

U kunt alle medicijnen blijven gebruiken zoals u gewend bent.

Eten en drinken

U mag eten en drinken voor het onderzoek.

Kleding en sieraden

Bij het onderzoek mogen er geen grote spullen van metaal in de buurt van de borstkas zitten. Daarom is het handig om geen sieraden te dragen. Uw kleren kunt u wel aanhouden.

Omdat het onderzoek erg lang kan duren, is het een goed idee om makkelijk zittende kleren aan te trekken.

Steunkousen of zwachtels

Draagt u steunkousen of zwachtels? Deze moet u voor het onderzoek uittrekken of afdoen. Tussen scan 1 en scan 2 van het onderzoek zit een wachttijd. Ook in deze wachttijd moeten de steunkousen of zwachtels af blijven.

Nadat het onderzoek volledig is afgerond, kunt u de steunkousen of zwachtels weer aantrekken of omdoen. Kunt u dit niet zelf? Vergeet dan niet om een afspraak te maken om dit te laten doen.

Zwangerschap en borstvoeding

Bent u zwanger? Neem dan ruim voordat het onderzoek plaatsvindt contact met ons op via T 088 320 75 00.

Als u borstvoeding geeft, dan moet u hier na het onderzoek 24 uur mee stoppen. U kunt wel kolven. De afgekolfde melk kunt u na 24 uur weer gebruiken.

Mijn Antonius-account aanmaken

Mijn Antonius is het beveiligde online patiëntenportaal van het St. Antonius Ziekenhuis. Heeft u nog geen account? Dan is het handig als u er een aanmaakt. Op onze webpagina Mijn Antonius leest en ziet u hoe u dit eenvoudig doet.

Afzeggen

Bent u verhinderd voor het onderzoek? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Neem hiervoor telefonisch contact op met de afdeling of polikliniek waar het onderzoek plaatsvindt.

Onderzoek

Op de dag van het onderzoek meldt u zich op de afgesproken tijd op de afdeling Nucleaire Geneeskunde. Omdat het onderzoek erg lang duurt, is het handig om vlak voor het onderzoek nog even naar het toilet te gaan.

Prik

Nadat u zich heeft aangemeld bij de balie van de afdeling Nucleaire Geneeskunde, haalt een laborant u op uit de wachtkamer. Hij of zij vraagt u om uw schoenen en sokken uit te doen.

U gaat op uw rug op een onderzoekstafel liggen. De nucleair geneeskundige (arts) geeft u in beide voeten een prik tussen de eerste en tweede teen en tussen de tweede en derde teen.
Dit is een gevoelige plek. Daarom zal de laborant eerst wat verdoving op de huid doen. U krijgt
4 prikjes met een klein naaldje.

Eerste scan

De laborant schuift u nu met de borst tussen de camera’s. Dit zijn grote grijze platen die vlak onder en boven u staan. De opname die nu gemaakt wordt, duurt 1 uur. U merkt niets van de opname. Het is wel belangrijk dat u goed stil blijft liggen.

Direct na deze opname maakt de laborant nog een opname van 5 minuten.

Tweede scan

Een uur nadat de eerste opname klaar is, maakt de laborant nog 2 opnames van 5 minuten. Hoe het daarna verder gaat, hangt af van wat er op de opname te zien is. De laborant overlegt hier over met de nucleair geneeskundige.

Mogelijke volgende scans zijn:

• Direct een opname waarbij de camera om de borstkas heen draait. Dit duurt ongeveer 30 minuten.
  • Aan het eind van de middag weer 2 opnames van 5 minuten met daarna mogelijk een opname waarbij de camera om de borstkas heen draait.
  • De volgende ochtend weer 2 opnames van 5 minuten met daarna mogelijk een opname waarbij de camera om de borstkas heen draait.

U hoort na elke opname van de laborant hoe het nu verder gaat.

Nazorg

Direct na het onderzoek kunt u gewoon alle dingen doen die u gewend bent.

Contact met anderen

De hoeveelheid gebruikte straling is klein en verdwijnt snel. Na het onderzoek kunt u normaal met volwassenen omgaan. Kinderen onder de 3 jaar zijn extra gevoelig voor straling. In de 24 uur nadat de radioactieve stof is toegediend, is het daarom beter om niet te lang heel dicht bij een jong kind te zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat u hem/haar niet langer dan een halfuur op schoot houdt. Verder kunt u gewoon kinderen verzorgen.

Het is ook aan te raden de eerste 24 uur wat afstand te houden van zwangere vrouwen.

Uitslag

De uitslag zal binnen enkele werkdagen na het onderzoek bekend zijn bij uw arts.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.