Kleurrijke giraffen sieren ziekenhuizen in Utrecht en Nieuwegein

2000 versleten teenslippers nu symbool van duurzaamheid

Foto van de kop van een kleurrijke giraf gemaakt van omgesmolten teenslippers

Twee kleurrijke giraffen sieren de locaties van het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein. De kunstwerken zijn gemaakt van ruim 2000 versleten teenslippers en zijn een kleurrijk vrolijk accent dat onder meer duurzaamheid uitdraagt.

In ontwikkelingslanden worden veel teenslippers gedragen. Door het slechte afvalverwerkingssysteem komt het grootste deel van deze miljarden teenslippers uiteindelijk in het milieu terecht. Ze spoelen door zeestromen in de oceaan aan, onder meer op de Keniaanse stranden. Het Keniaanse Ocean Sole zag dit als een kans en haalt de teenslippers van de stranden en rivierbeddingen. Eenmaal gewassen en gesorteerd op kleur, worden ze omgetoverd tot de meest kleurrijke kunstwerken, waaronder deze giraffen.

Één miljoen teenslippers

Afgelopen jaar werden er al één miljoen teenslippers verwerkt tot kunst. Een team van inmiddels negentig ambachtslieden maakt van alles, waardoor het plastic wordt opgeruimd en er inkomsten voor negentig gezinnen gegenereerd wordt. Nic&Mic verkoopt ze in de Benelux.

Foto van twee mannen naast het beeld van de giraf gemaakt van teenslippers dat hoog boven ze uit torent in de hal van het St. Antonius in Utrecht

De symboliek en het mooie verhaal erachter inspireerde Wenny Braam, afdelingshoofd Services Utrecht & Woerden, om ook voor het St. Antonius op zoek te gaan naar giraffen van Ocean Sole.

"Als ziekenhuis vinden we duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Met de koop van deze kunstwerken dragen we bij aan een schoner milieu én gedegen werkgelegenheid. We zijn heel blij dat wij nu ook twee giraffen op onze locaties hebben staan, om groot en klein te inspireren."