Duurzaam Antonius

Mooie resultaten binnen programma Duurzaam Antonius

Groene voorbeelden uit het ziekenhuis

Sinds april 2022 loopt het programma Duurzaam Antonius. Inmiddels zijn mooie resultaten behaald, zoals uitbreiding van het aantal Green Teams en afname van CO2.

21 Green Teams

Inmiddels zijn 21 Green Teams opgericht in het ziekenhuis. Dit zijn teams die regelmatig bij elkaar komen en zich samen inzetten voor duurzaamheid of het verduurzamen van hun afdeling door middel van bottom-up initiatieven (initiatief gestart door de eindgebruikers). Steeds meer collega’s richten een Green Team op of voegen zich bij een Green Team. Zo zijn er onder andere de Green teams Pathologie, Hartcentrum en OK/CSA.

Concrete resultaten op alle doelstellingen

Het St. Antonius wil duurzame zorg leveren die waarde toevoegt voor de patiënt, waarbij we het milieu zo min mogelijk belasten, betaalbare toegankelijke zorg mogelijk maken en behouden en een bijdrage leveren aan een gezondheid bevorderende omgeving voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Om dit te kunnen doen zijn er 5 thema’s:

1. Circulair werken.
  2. Medicijnresten in oppervlaktewater en grondwater verminderen.
  3. Gezonde leefomgeving voor patiënten, personeel en bezoekers.
  4. CO2-uitstoot verminderen.
  5. Bewustwording, kennisdeling en monitoring.

Samen met de betrokkenen hebben we al veel mooie resultaten behaald binnen deze doelstellingen. Bekijk de infographic hieronder om een aantal groene voorbeelden uit ons ziekenhuis te zien.

Infographic Duurzaam Antonius februari 2024