Er zijn, afhankelijk van de aard van de ontsteking en de oorzaak, verschillende manieren van behandelen mogelijk. Na behandeling zijn de klachten vaak binnen 1 tot 2 weken verdwenen.
Hieronder vindt u meer informatie over de verschillende behandelmogelijkheden.
Expertise en ervaring
Ons team bestaat uit allround KNO-artsen. Elke specialist heeft ruime (academische) ervaring en één of meerdere aandachtsgebieden. Hierdoor kunnen we op alle gebieden goede zorg aanbieden.
Onze polikliniek behandelt ongeveer 17.000 nieuwe patiënten per jaar. Hiermee zijn we één van de grootste KNO-afdelingen in Nederland.
Wij bieden onze patiënten graag de beste en meest moderne behandelmethoden, waarbij kwaliteit en veiligheid voorop staan. Nieuwe technieken en ontwikkelingen worden snel geïntegreerd.
Oordruppels en contactallergie
De oordruppels voor een gehoorgangontsteking zijn vaak dezelfde als de oordruppels die gegeven worden bij een loopoor, ontstaan door een middenoorontsteking, en een gat in het trommelvlies.
Belangrijk om te weten voor het gebruik van de oordruppels is dat er een contactallergie kan ontstaan of al bestaat. De klachten van deze allergie zijn dezelfde als die van de gehoorgangontsteking. Hierdoor kan het gebeuren dat men denkt de ontsteking te behandelen, terwijl het ziektebeeld juist door deze druppels wordt onderhouden.
Voor de veel in oordruppels gebruikte stof neomycine geldt dat ongeveer 2% van de bevolking een contactallergie heeft. Indien dit middel vaker gebruikt wordt, zoals bij het 'zwemmersoor', dan stijgt dit percentage zelfs naar 15%.
Voor een bestanddeel van een ander type oordruppel propyleenglycol stijgt het percentage na frequent gebruik zelfs naar 50%. Deze stof bevindt zich ook in veel zogenaamde 'oorsmeeroplossers', die in de reclame als reiniger van de gehoorgang
worden aangeprezen. We adviseren zeer terughoudend te zijn in het gebruik van deze middelen.
Let op: Als de gehoorgangontsteking binnen 1 week niet goed reageert op een behandeling met oordruppels, kan er sprake zijn van een allergische reactie op de oordruppels of oorsmeeroplosser. Neem dan contact op met uw KNO-arts. We willen u vragen ook contact op te nemen indien u koorts ontwikkelt of als u zich ziek voelt.
Voorkomen gehoorgangontsteking
Naast de hierboven beschreven behandelingen is het voorkomen van een ontsteking van groot belang. Hieronder vindt u een aantal adviezen die u kunnen helpen een ontsteking te voorkomen.
- Probeer uw oren zo min mogelijk zelf te reinigen: de gehoorgang reinigt zich over het algemeen vanzelf.
- Vermijd peuteren in de oren.
- Haal alleen zichtbaar oorsmeer weg.
- Gebruik geen lucifers, haarspelden of andere (scherpe) voorwerpen om de gehoorgang schoon te maken.
- Laat na het zwemmen of douchen het water uit de gehoorgang lopen door het hoofd scheef te houden en te schudden; de oren voorzichtig uitdrogen met een tissue of föhn mag ook.
- Als de ontsteking steeds na het zwemmen ontstaat, kunt u voortaan een watje met vaseline, een badmuts of oordopjes gebruiken om de gehoorgang te beschermen.
- Vermijd (cosmetica)producten als u merkt dat deze de huid irriteren.
- Als u vaak klachten van gehoorgangontsteking heeft bij gebruik van een hoortoestel, laat dan bij de audicien controleren of het oorstukje goed past en maak een afspraak bij uw KNO-arts ter beoordeling van uw oor.
Hoofdbehandelaar
Patiënten worden in het ziekenhuis regelmatig door meerdere medisch specialisten tegelijk gezien. Er is echter altijd één medisch specialist eindverantwoordelijk voor de medische behandeling: de ‘hoofdbehandelaar’. Het is voor u dus belangrijk om te weten wie dit is. Wilt u weten wie uw hoofdbehandelaar is? Vraag dit dan aan de zaalarts of verpleegkundig specialist.
Het filmpje Wie is uw hoofdbehandelaar? geeft u meer informatie hierover.
Veilige zorg in het ziekenhuis
In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:
• Welke medicijnen u gebruikt.
• Of u allergieën heeft.
• Of u (mogelijk) zwanger bent.
• Als u iets niet begrijpt.
• Wat u belangrijk vindt.
• Als u iets ziet wat niet schoon is.
Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.