Hartcentrum

Het St. Antonius Hartcentrum is onderscheidend in complexe openhartchirurgie

openhartoperatie

Bij een openhartoperatie opent de chirurg het borstbeen, zodat het hart vrij komt te liggen. U wordt tijdens de operatie aangesloten op de hart-longmachine. Deze machine neemt tijdens de ingreep het werk van uw hart en longen over onder begeleiding van een anesthesioloog. Zo kan de chirurg de ingreep op een stilstaand hart uitvoeren.

Het St. Antonius is van oudsher pionier en voorloper in complexe hartoperaties. Al in de jaren 50 is de eerste openhartoperatie onder koeling tot 32 º C in ons ziekenhuis verricht. In 1968 is de eerste kransslagader (bypass)operatie in Nederland hier uitgevoerd. En in 1980 is hier de eerste dotterbehandeling uitgevoerd.
Door onze jarenlange ervaring en het grote aantal behandelingen die we hier uitvoeren, worden patiënten uit hele land naar ons verwezen voor complexe hartoperaties.

Onze hartchirurgen hebben bijzondere expertise in de volgende openhartoperaties:

• Bypassoperatie (CABG) | St. Antonius Ziekenhuis – een openhartoperatie om vernauwingen in (meerdere) kransslagaders te verhelpen door omleidingen (bypasses) te maken om de vernauwing heen.

• Maze-operatie boezemfibrilleren - een openhartoperatie om een boezemfibrilleren te verhelpen

• Combinatie bypass-hartklepoperatie – twee behandelingen in één openhartoperatie: vervanging of reparatie van een of meer hartkleppen en het aanleggen van omleidingen in de kransslagaders (bypass)

• Pulmonalis endarteriëctomie (PEA) Voor patiënten met chronische trombo-embolische pulmonale hypertensie (CTEPH). Tijdens deze operatie verwijdert de hart-longchirurg de binnenbekleding van de longslagader met de hieraan vastzittende bloedstolsels.