Patiëntverhalen

‘Dat ik geopereerd zou worden met de robot gaf mij veel vertrouwen’

georgia-patientverhaal

Georgia grapt geregeld dat ze een vakantiehuisje in Nieuwegein heeft; zo vaak is ze de afgelopen jaren in het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein geweest. Na jarenlange rugpijn en verschillende hernia’s kreeg ze 6 jaar geleden een neurostimulator, waar ze na plaatsing nog een flink aantal keer aan moest worden geopereerd. Onlangs was ze weer terug op de operatiekamer van het St. Antonius; dit keer vanwege nierkanker, waaraan ze geopereerd werd met behulp van de robot.

“Toen ik de OK binnenreed, was het wel apart om dat ‘ding’ te zien staan”, blikt Georgia terug op haar kennismaking met de robot. “Maar het gaf ook veel vertrouwen, omdat ik van de uroloog begreep dat hij een veel beter beeld heeft dankzij de robot.” Door gebruik te maken van de DaVinci robot kunnen artsen veel preciezer opereren en de tumor nauwkeuriger en gerichter verwijderen, waardoor het in het geval van nierkanker niet langer nodig is om de gehele nier eruit te halen.

Toen Georgia halverwege 2019 hoorde dat ze nierkanker had, stond haar wereld even stil. Na hevige buikpijnklachten en het gevoel dat er iets niet ‘in orde was’ kwam Georgia uiteindelijk terecht bij de uroloog. “Ik weet nog dat hij mij vertelde dat het mis was. Ik was er met mijn hoofd niet helemaal bij en wist later helemaal niet meer wat hij nou precies verteld had. Het was goed dat mijn man er bij zat, want ik heb de helft van het gesprek niet meegekregen, terwijl ik normaal zo accuraat ben. Heel vreemd.”

Neurostimulator

Uroloog Aswin Meyer adviseerde een nierbesparende operatie met de robot. “Daar waren we samen al snel uit, omdat een operatie met de robot minder belastend is”, aldus Georgia. “Daarnaast blijft de nier behouden, wat natuurlijk een groot voordeel is.”

Extra aandachtspunt tijdens de operatie van  Georgia was de neurostimulator, die ze onder haar huid heeft vanwege rugklachten. “De robotarmen moesten precies door de draden van de neurostimulator heen. Tijdens mijn operatie was ook de anesthesioloog aanwezig die mijn stimulator geplaatst heeft. Heel fijn dat hij er ook bij was; dat stelde gerust.”

Herstel

De operatie van Georgia is goed gegaan; de tumor is weggehaald en de nier is bespaard gebleven. Het herstel was wel pittig. “Dit kwam vooral omdat ik niet topfit de operatie in ging, omdat ik op dat moment nog aan het herstellen was van mijn vorige operaties aan de neurostimulator”,  vertelt Georgia.

Ze is nog erg moe, maar het gaat nu – 8 weken na de operatie – langzaam de goede kant op. “Ik ben heel blij dat de operatie is geslaagd en dat ik zo goed geholpen ben. Ik ben de afgelopen 10 jaar 16 keer geopereerd en voel mij erg veilig én thuis in het St. Antonius, maar toch kom ik er voorlopig liever even niet meer”, lacht Georgia.