Patiëntverhalen

Jan: 'Ik heb heel bewust gekozen voor een stoma'

jan-de-jongh-darmkanker

Bij Jan de Jongh (61) uit Maarssen werd bij het bevolkingsonderzoek naar darmkanker en het daaropvolgend traject endeldarmkanker geconstateerd. Sinds afgelopen zomer heeft hij een blijvende stoma.

“Natuurlijk was dat even schrikken, maar ik had wel het geluk dat de kwaadaardige tumor netjes ingekapseld zat”, vertelt hij. “De arts heeft alles goed uitgelegd en op basis daarvan heb ik een heel bewuste keuze gemaakt voor een permanente stoma. Dat vond ik voor mij duidelijk de beste oplossing. Gezien de plaats van de tumor zou een verbinding tussen de darmuiteinden waarschijnlijk problemen met de ontlasting opleveren. Ook was er meer kans op complicaties en dan zou ik toch alsnog een stoma krijgen. Nu ik een half jaar verder ben, kan ik er eigenlijk goed mee leven. Ik heb natuurlijk wel goede en slechte dagen en ik moet goed kijken wat voor soort broek ik koop, maar over het geheel gaat het prima."

Over de begeleiding, zowel in het ziekenhuis als van de thuiszorg is hij erg goed te spreken. "Laatst was ik nog bij de Stomazorg in het ziekenhuis. Daar hebben ze nog een kleine aanpassing gedaan, waardoor het comfort weer verder is toegenomen.”