Patiëntverhalen

Longpatiënt loopt marathon van New York

mc-marathon

De vroegere klasgenootjes van Renata Chiaradia (55) uit Nuth zullen raar opkijken. Renata, was dat niet dat meisje dat altijd als laatste overbleef als we partijen moesten kiezen bij gym? Had zij niet iets aan haar longen? Maar afgelopen november liep diezelfde Renata de marathon van New York. In een mooie tijd van 5 uur en 13 minuten.

Al vanaf haar geboorte kampt de Limburgse met astma, inspanningsastma en alle daarbij behorende ongemakken. Sporten deed ze niet, ook niet toen ze wat ouder werd. “Tot ik me realiseerde dat ik na een korte inspanning nog maar nauwelijks de trap op en af kon”, vertelt ze. “Bovendien werd ik steeds zwaarder. Toen ben ik toch maar een keer die sportschool binnengegaan. Die ene die ik altijd voorbijreed.”

Daar werd ze opgevangen door personal trainer Sina Pellegrom. Zij zorgde ervoor dat Renata plezier in het bewegen kreeg. Toen ze in 2016 voor het eerst op de loopband stond begon het langzaam te kriebelen. De marathon van New York? “Dat leek me fantastisch.”

Sporten

Haar longarts in het Zuyderland ziekenhuis adviseerde om een collega te zoeken die meer kennis had van het sporten in relatie tot Renata’s longproblemen. De gezamenlijke zoektocht op internet eindigde bij Simone van Haarlem in het St. Antonius Ziekenhuis. Renata: “Al na ons eerste consult en de longfunctiemeting stimuleerde ze me om de uitdaging zeker aan te gaan.”

Na een aantal intensieve gesprekken, onderzoeken en een consult bij de sportarts van het St. Antonius, waarmee Van Haarlem samenwerkt, was de medicatie zo aangepast dat Renata haar steeds zwaarder wordende trainingen kon volhouden. Ook haar huisarts en de longarts in het Zuyderland bleven betrokken bij haar begeleiding. Tot ze klaar was voor de start.

Overweldigend

“Ik was super zenuwachtig”, zegt ze over de dag van de race. “Het was overweldigend! Al die mensen die je toejuichen. ‘Run baby’, riepen ze. Onvergetelijk!”Een week na de marathon weet Renata één ding zeker. “Ik ga door. Mijn longinhoud is met elf procent toegenomen! Ik voel me geweldig. Op naar de volgende uitdaging.”

Foto: Renata Chiaradia (rechts) liep de marathon van New York samen met haar personal trainer Sina Pellegrom.