St. Antonius helpt Oranje-leeuwin Danielle van de Donk naar EK in Engeland

Docu KNVB geeft inkijkje in revalidatie international

Danielle van de Donk

Oranje-leeuwin Danielle van de Donk is alsnog present bij het EK, dat vanaf 6 juli gehouden wordt in Engeland. Een halfjaar intensieve revalidatie na een geslaagde peesoperatie in het St. Antonius Ziekenhuis gingen daaraan vooraf.

Eind november raakte Van de Donk zwaar geblesseerd in een interland tegen Tsjechië. Een videodrieluik op social media van voetbalbond KNVB onder de titel Chasing the Euro's laat de pijn, het verdriet, de inspanning en de opluchting bij Van de Donk zien op weg naar herstel. Wij bewonderen haar doorzettingsvermogen en dat is precies haar boodschap: geef nooit op.

Onderdeel van haar revalidatie zijn diverse bezoekjes die de international daarbij bracht aan ons ziekenhuis. Orthopeed Jacco Zijl opereerde haar voet, sportarts Belle van Meer begeleidde het herstelproces. Van Meer is ook teamarts van de Oranje-leeuwinnen. De documentaire geeft een inkijkje in de revalidatie van de international.

Krukken

Op krukken verliet de 90-voudig international afgelopen winter het St. Antonius in het besef dat tijdig herstel voor het EK deze zomer een race tegen de klok zou worden. Van de Donk werkte daar keihard aan, volgens een zwaar programma van aangepaste oefeningen.

Het herstel verliep voorspoedig en na enkele maanden kon Jacco Zijl de voetbalster het groene licht geven om de veldtrainingen te hervatten bij haar club Olympique Lyon. In de eerste wedstrijden scoorde ze direct. Begin deze maand volgde het verlossende telefoontje van bondscoach Mark Parsons, waarin hij haar uitnodigde voor de Oranjeselectie. We wensen haar volgende maand veel succes in Engeland!