St. Antonius Ziekenhuis voortaan geheel rookvrij

Op weg naar rookvrije generatie

Foto van kinderen voor de ingang van het St. Antonius in Utrecht met banners waarop Rookvrij te lezen is

Vanaf deze week is roken niet alleen in, maar ook overal op de terreinen van het St. Antonius Ziekenhuis taboe. Vanaf 4 april geldt een algeheel rookverbod op de ziekenhuisterreinen, dus ook bij andere zorginstellingen die in de gebouwen gevestigd zijn.

Binnen was roken al veel langer verboden, maar tot nu toe konden patiënten, bezoekers en medewerkers rond in- en uitgangen en op bijvoorbeeld parkeerterreinen nog wel een sigaret opsteken. Het ziekenhuis vindt ook dat niet meer passen in de huidige tijd en de doelstellingen van een gezondheidszorgorganisatie.

Rookvrije generatie

Met het algeheel verbod wil het ziekenhuis een signaal afgeven en de campagne ondersteunen voor een rookvrije generatie. Die streeft ernaar dat jongeren kunnen opgroeien in een omgeving waarin helemaal niet gerookt wordt.

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft zich gecommitteerd aan rookvrije zorg vanuit het Nationale Preventieakkoord. Hierin is vastgelegd dat alle zorginstellingen per 2025 rookvrij moeten zijn.