St. Antonius Ziekenhuis wordt volledig rookvrij

Arts houdt bordje "Rookvrij" op voor de ingang van het Antoniusziekenhuis

Een rookvrije generatie. Zo ziet longarts Hans Hardeman van het St. Antonius Ziekenhuis het graag in 2035. “Kinderen die in 2017 geboren zijn, zijn dan 18 jaar. Hoe mooi zou het zijn als deze kinderen rookvrij opgroeien en zelf niet gaan roken. De wereld wordt rookvrij.” Dit jaar volgt een kleine stap in de goede richting: het St. Antonius Ziekenhuis wordt in april volledig rookvrij, wat betekent dat er op het gehele terrein niet meer gerookt mag worden.

Roken in het ziekenhuis is natuurlijk al veel langer verboden, maar roken op het buitenterrein – op de daarvoor aangegeven plekken – mag nog wel. Vanaf dit jaar is ook dat niet meer toegestaan, een landelijke afspraak tussen de ziekenhuizen. Alle rookabri’s en -palen op het terrein worden weggehaald en borden met ‘rookvrij’ worden opgehangen. “Ik ben heel blij dat we als St. Antonius op deze manier ook ons steentje bijdragen aan een rookvrije generatie”, aldus Hardeman, naast longarts ook lid van de projectgroep die zich bezighoudt met een rookvrij ziekenhuis.

Hij ziet ze elke dag op zijn spreekuur: patiënten met (ernstige) longaandoeningen als gevolg van roken. “Longkanker, longembolie, maar ook huidkanker en hart- en vaatziekten komen veel vaker voor bij rokers. Herstel na operatie of ziekte gaat een stuk langzamer bij mensen die roken en het duurt langer voordat een wond genezen is.” Hardeman wijst erop dat mensen die besluiten te stoppen met roken daar direct de voordelen van merken. “Binnen 2 á 3 dagen proef en ruik je beter, met een paar weken is je conditie verbeterd en met een jaar is het risico op hart en vaatziekten met de helft verminderd.”

Stoppen met roken

Toch is het voor veel mensen erg moeilijk om te stoppen met roken. Dat ziet ook Hardeman. “Zo’n 60 tot 70 procent van de rokers wil eigenlijk stoppen en ieder jaar doet ongeveer een derde van alle rokers een serieuze stoppoging, maar omdat het zo’n hardnekkige verslaving is, is dat erg moeilijk.”

Zien roken doet (eerder) roken volgens Hardeman en daarom kan een rookvrij ziekenhuis helpen roken te ontmoedigen. “Hoe minder je met roken in aanraking komt, hoe minder behoefte je hebt aan een sigaret en hoe sneller je geneigd bent te stoppen. Andersom werkt het ook: als je net buiten een sigaret hebt gerookt en daarna (nog ruikend naar rook) een patiënt ziet, kan hij of zij zomaar de behoefte krijgen om ook een sigaret op te steken.”

Die rookwalm voor het ziekenhuis is niet meer van deze tijd. Bovendien hebben we als ziekenhuis een voorbeeldfunctie als het gaat om gezond gedrag. Daarom vinden we het belangrijk een organisatie te zijn, die maximaal bijdraagt aan de preventie van roken en het stoppen met roken. Bang dat het pleiten voor een rookvrije generatie zal zorgen voor minder werk als longarts is Hardeman niet. “Nee, hoor”, lacht hij. “Mijn werk zal er misschien anders uit komen te zien, maar er zijn genoeg andere uitdagingen.”

Hulp nodig bij stoppen met roken? Kijk voor meer informatie op Ikstopnu.nl(externe link) of Zorgwijzer.nl