Winterweer zorgt voor extreme drukte op Spoedeisende Hulp

gipskamer-woerden-181210-4697

Polsfracturen, schouderletsels en gebroken heupen. Vanwege het winterweer en ‘schaatspret’ was het afgelopen weekend ongekend druk op onze Spoedeisende Hulp. Nog nooit zijn er zoveel traumapatiënten in één weekend op onze gipskamer en SEH gezien.

Gladheid en schaatspret betekent vaak meer drukte op de SEH en we hadden ons hier dan ook zoveel mogelijk op voorbereid met meer personeel, vergrote beddencapaciteit en extra gips. Ook stond er een tweede spoedoperatiekamer tot onze beschikking om de patiënten met breuken die direct geopereerd moesten worden te kunnen helpen. Vanuit het hele ziekenhuis is bijgesprongen dit weekend. Ook op maandag was het nog druk op de Spoedeisende hulp en röntgenafdeling vanwege verwijzingen via de huisarts.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen en de extra hulp vanuit het hele ziekenhuis, hebben patiënten vaak toch lang moeten wachten. We bedanken hen voor hun geduld en begrip.

Nog in te plannen operaties

De aankomende dagen zijn we nog enorm druk om veel patiënten terug te zien of alsnog te opereren. Patiënten die nog wachten op de operatie naar aanleiding van letsel dit weekend worden, zo snel als binnen onze mogelijkheid ligt, benaderd om de operatie in te plannen. Gezien de enorme hoeveelheid patiënten duurt dat iets langer dan normaal. We hopen op ieders begrip daarvoor. Goed om te weten is dat voor de meeste botbreuken geldt, dat er best een aantal dagen tussen de breuk en de operatie kunnen zitten, zonder dat dat gevolgen heeft voor het herstel. Desalniettemin snappen we dat iedereen het liefst zo snel mogelijk geholpen wil worden. Daar doen we dan ook onze uiterste best voor.