30 jaar na eerste dubbelzijdige longtransplantatie in Nederland

'Het voelt als een tweede verjaardag'

stoelenga-kessel-30jaarlongtransplantatie-nieuwkopie

Robert Stoelenga staat midden in het leven, maar dat is allesbehalve vanzelfsprekend. Hij dankt zijn leven aan een donor. Dertig jaar geleden was hij de eerste patiënt in Nederland die een dubbelzijdige longtransplantatie kreeg, uitgevoerd in het St. Antonius Ziekenhuis. “Een ander heeft mij zijn leven doorgegeven. Een leven waarin ik gewoon kan werken, sporten, reizen en uitgaan, maar vooral: onbezorgd kan ademen. Ik ben daar ontzettend dankbaar voor.”

In november is het precies dertig jaar geleden dat Stoelenga twee donorlongen kreeg. Destijds een primeur in Nederland, uitgevoerd onder leiding van prof. dr. Jules van den Bosch en prof. dr. Brutel de la Rivière in het St. Antonius Ziekenhuis. “Als kind werd cystic fibrosis (taaislijmziekte) bij mij vastgesteld en mijn verwachte levensduur was zo’n 25 jaar. Als twintiger werd mijn leven op een gegeven moment uitzichtloos; het voelde alsof ik aan het verdrinken was", vertelt Stoelenga. "En toen werd mij een reddingsboei toegeworpen: de mogelijkheid van een (long)transplantatie.”

Onbezorgd

Die transplantatie heeft het leven van Stoelenga gered. “Ik heb een leven gekregen dat ik nooit had verwacht te kunnen krijgen. Niet meer benauwd en steeds aan het hoesten. Ik leef nu langer mét dan zonder donorlongen. Sinds 30 jaar leef ik min of meer als een gezond mens en kan ik van momenten genieten en onbezorgd zijn als een gezond mens. En dit alles dankzij een orgaan van een ander, die op het moment van zijn dood het leven aan mij heeft doorgegeven.”

Stoelenga is het schoolvoorbeeld van een geslaagde transplantatie. “Deze datum voelt een beetje als een tweede verjaardag. Zelf ben ik niet van de grote feesten, maar ik vind het heel attent dat het St. Antonius hier toch even bij heeft stilgestaan tijdens mijn jaarlijkse controle-afspraak.”

Samenwerkingsverband

Het St. Antonius werkt op het gebied van longtransplantaties nauw samen met het UMC Utrecht. De transplantaties vinden plaats in het UMC, maar patiënten komen op controle in het St. Antonius. “Het is heel bijzonder dat een patiënt 30 jaar na een longtransplantatie nog een normale longfunctie heeft en zo’n goede kwaliteit van leven. Gemiddeld gaat een donorlong 7 jaar mee; bij meneer Stoelenga is dat dus al veel langer”, aldus behandelend longarts Diana van Kessel.

Hoop

Stoelenga pleit voor het actief registreren als donor. “Als je het leven achter je moet laten, dan is het toch mooi dat je voor anderen juist hoop en het leven betekent. Dat je anderen een kans geeft om nog langer en met meer kwaliteit het leven te mogen leven. Als het voor jou voorbij is, wees dan de hoop voor anderen door je organen te doneren. Meld je aan als donor. Dat vraag ik aan iedereen!”