Boek arts-assistent Berend geeft kijkje in de wereld van de dokter

Berend van Doorn
Berend van Doorn met het boek dat hij samen met traumachirurg Marijn Houwert schreef.

,,Sta als arts meer naast je patiënt, wees belangstellend. Samen krijg je meer voor elkaar.” Dat zegt Berend van Doorn arts-assistent op de afdeling Chirurgie in het St. Antonius Ziekenhuis over zijn boek Blessuretijd, dat hij schreef samen met Marijn Houwert, traumachirurg in het UMC Utrecht.

Van Doorn en Houwert beschrijven in columns, die deels al in het vakblad Medisch Contact verschenen, op een soms luchtige en soms aangrijpende manier over hun belevenissen en verwonderingen in het dagelijks ziekenhuisleven. Voetbal is daarbij de metafoor van beide auteurs voor de duiding van hun ervaringen. De verhalen spelen zich afwisselend af in het Amsterdam UMC, St. Antonius Ziekenhuis en het UMC Utrecht.

Nederlands

Van Doorn begon enkele jaren geleden tijdens zijn drukke bestaan als co-assistent in Amsterdam met het opschrijven van zijn ervaringen. ,,Ik heb schrijven altijd leuk gevonden, ik heb nog overwogen Nederlands te studeren. Tijdens mijn co-schap in Amsterdam ontmoette ik een man van wie beide benen geamputeerd moesten worden. Hij had een bijzonder verhaal en ik een bijzondere ervaring. Ik heb het opgeschreven en opgestuurd naar De Volkskrant die het zowaar publiceerde. Dat ontplofte, zoveel reacties kreeg ik. Eén van die reacties was van Marijn. Zo is dat contact ontstaan.”

Overdonderd

Van Doorn bleef verhalen schrijven en Medisch Contact publiceerde daar in de afgelopen jaren een reeks van. Een deel dan die verhalen zijn nu gebundeld in het boek ‘Blessuretijd’. Ze geven een inkijkje in het leven van een student Geneeskunde die zijn weg vindt in de ziekenhuiswereld. ,,Als student ben je in het begin overdonderd. Later zie je dat die artsen waar je eerst tegenop kijkt ook gewone mensen zijn. Ik denk dat het niet alleen voor mijn collega’s, maar ook voor het publiek interessant is om een inkijkje te hebben in die wereld. Veel patiënten hebben geen idee hoe dat is, hoe wij denken, met alle onzekerheden die erbij horen.”

Ballenalarm

Eén van de columns van Van Doorn die ook in Blessuretijd staat, gaat over het ‘Ballenalarm’, de campagne die hij precies een jaar geleden lanceerde om mannen meer bewust te maken van het risico van teelbalkanker. Hij haakte aan bij de landelijke alarmtest elke eerste maandag van de maand om 12:00 uur, als moment voor alle mannen om hun zaadballen te checken op symptomen die kunnen duiden op teelbalkanker. Berend bleek opnieuw een gevoelige snaar te raken. De campagne leverde veel reacties op, een onderscheiding voor de beste publiekscampagne en belangrijker nog een opvallende stijging in het aantal diagnoses van teelbalkanker. ,,En dat was precies het doel van het Ballenalarm, want als je er op tijd bij bent, is er een grote kans op genezing", zegt Van Doorn.