Help ons helpen

Doe voorzichtig, volg de maatregelen op en zorg goed voor jezelf

help_ons_helpen.stil_

De druk op alle zorginstellingen in de regio Utrecht is de afgelopen week enorm toegenomen. In de ziekenhuizen is het aantal coronapatiënten in een maand gestegen van 36 naar 192 en zijn speciale corona-afdelingen weer geopend. De druk op wijkverpleging is hoog en ook de corona-afdelingen van verpleeghuizen lopen snel vol.

Samen met alle zorgverleners in de regio Midden-Nederland vragen we u daarom om ons te helpen om de overvraagde zorgsector te ontlasten.

Dat doen we in deze video.

Met 898 besmettingen per 100.000 inwoners in de regio Utrecht is de situatie zorgelijk. Vier van de vijf ziekenhuizen in de regio Midden-Nederland geven aan niet alle planbare zorg en zelfs sommige kritieke planbare zorg niet meer te kunnen leveren. Alle spoedeisende zorg wel gaat door.

Druk op de zorg zo laag mogelijk houden

Het St. Antonius Ziekenhuis roept, samen met Meander Medisch Centrum, Diakonessenhuis, UMC Utrecht, regionale ambulancevoorziening, verzorging- en verpleeghuizen en de huisartsen, iedereen op om te helpen, zodat wij kunnen blijven helpen. In de videoboodschap benadrukken we hoe belangrijk het is om de maatregelen na te leven. Ook vragen we om geen onnodige risico’s te nemen en voorzichtig te doen. Op die manier kan de druk op de zorg buiten Covid-19 zo laag mogelijk worden gehouden.

Margriet Schneider, voorzitter Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) Midden-Nederland: “Niet iedereen kan meer geholpen worden en dat vinden we verschrikkelijk. We doen er alles aan om de zorg toch in beweging te houden. Huisartsen, verpleegkundigen, artsen en ambulancezorgverleners, iedereen zet zich maximaal in. We doen wat we kunnen en vragen wederom om begrip en respect voor onze zorgverleners die hun uiterste best doen. Maar we hebben uw hulp nu heel hard nodig. Dus vragen we u om voorzichtig te doen, houd je aan de maatregelen en zorg goed voor jezelf. Help ons helpen.”