‘Ik loop weer als een kievit’

John Snijders kreeg als eerste in Nederland een knie-implantaat met 3D-onderdelen

“Ik loop alweer als een kievit”, lacht John Snijders (71) uit Maarssenbroek. Enkele maanden geleden werd een tweede kunstknie bij hem geplaatst. Een routineklus? Nou, niet bepaald. “De knie was total loss”, illustreert John. Er waren grote gaten in het bot van de versleten knie ontstaan. Maar het zou goed komen, want Louis Marting en Martijn van Dijk, orthopedisch chirurgen in het St. Antonius Ziekenhuis, hadden een primeur: als eerste in Nederland kreeg John Snijders een knie-implantaat met een gedeelte dat rechtstreeks uit een 3D-printer komt. Het implantaat vult de gaten op en ondersteunt zowel het menselijk bot als de knieprothese.

John Snijders

Titanium implantaten

Maatwerk. Dat is volgens de orthopedisch chirurgen de belangrijkste reden om gebruik te maken van geprinte onderdelen. De twee maakten zich eind vorig jaar in het Engelse Cambridge de nieuwe techniek eigen. “Elk jaar worden er in ons ziekenhuis ongeveer 400 kunstknieën geplaatst”, aldus Louis Marting. “De geprinte implantaten, gemaakt van titanium, bieden in bijzondere situaties meer mogelijkheden. Dat biedt onze patiënten meer kwaliteit dan standaardmaten die uit de fabriek komen.”

John Snijders is tevreden met het resultaat van de innovatieve aanpak. “Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is best bijzonder. Toen ik de röntgenfoto’s zag, zag ik ook wel het verschil met de andere prothese. Of ik verschil voel? Nee, dat niet. Het gaat misschien zelfs wel beter dan bij de vorige knie. Ik ben na acht weken al een stuk verder met mijn herstel. Ik loop al prima en heb helemaal geen pijn gehad. Ik vind het best dat er elementen uit de printer komen. En natuurlijk is het leuk om een beetje uniek te zijn.”