Inkoopafdelingen ziekenhuizen dringen samen tekorten materialen terug

Samenwerking signaleert tekorten en biedt alternatieven

Samenwerking inkoop

Wie een kleine of grote ingreep ondergaat in het ziekenhuis, staat waarschijnlijk niet zo stil bij de materialen die daar voor nodig zijn. Van injectienaalden tot verbandmiddelen, van hechtdraad tot infuuslijnen. Inkopers moeten ervoor zorgen dat ze op tijd, in de juiste hoeveelheid en de goede varianten voor het grijpen liggen.

Patiënten en zorgprofessionals moeten kunnen beschikken over voldoende, goede én betaalbare medische hulpmiddelen. Daarom heeft een aantal belangrijke spelers in de Nederlandse gezondheidszorg, waaronder Santeon, het Zorg Inkoop Netwerk Nederland (ZINN) opgericht. Het St. Antonius Ziekenhuis is één van de zeven Santeon ziekenhuizen.

Covid en oorlog

Door een opeenstapeling van gebeurtenissen, zoals de COVID-pandemie, Brexit, de oorlog in Oekraïne en grondstoftekorten zijn er op dit moment veel problemen met de levering van medische materialen. ZINN zorgt er onder andere voor dat informatie over slechte leveringen tijdig beschikbaar is en denkt mee over oplossingen, zoals de inzet van alternatieven. Hierdoor kunnen zorgprofessionals zo goed mogelijk zorg verlenen en worden inkoopafdelingen ontlast.

Door op grote schaal samen te werken, krijgen we als zorgorganisaties meer voor elkaar. Samen hebben we meer kennis en vermogen en is het makkelijker om te zorgen dat we beschikken over voldoende middelen in deze wereldwijde, uitdagende omstandigheden.

Duurzaamheid

Initiatiefnemers van de inkoopsamenwerking zijn Santeon, InkoopAlliantie Ziekenhuizen (IAZ), de Universitaire Medische Centra, Intrakoop en mProve. Naast beschikbaarheid van medische hulpmiddelen zijn andere aandachtspunten: duurzaamheid, doelmatigheid en het delen van kennis.