Laatste Covid-patiënten verlaten verpleegafdeling

Ziekenhuis houdt rekening met nieuwe patiënten

d2_cohort_leeg-210624-_mg_9057-low_res

Waar anderhalve maand geleden de cohortafdelingen nog bomvol Covid-patiënten lagen, raken intussen steeds meer bedden leeg. Sterker, naar verwachting verlaten de laatste twee patiënten vandaag en morgen de verpleegafdeling. Dan komt deze weer beschikbaar voor reguliere longpatiënten. Overigens houdt het ziekenhuis ruimte achter de hand voor nieuwe Covid-patiënten die zich ongetwijfeld nog af en toe blijven aandienen.

Zijn koffertje is gepakt. Chaib Abarkane (73) eet zijn laatste lunch op cohortafdeling D2 waar alles is ingericht op de zorg voor Covid-patiënten. Straks wordt hij opgehaald door familie na ruim een maand verblijf op de intensive care en diverse verpleegafdelingen. Hij is zowat de laatste die vertrekt. Morgen zwaait de afdeling naar verwachting de laatste Covid-patiënt uit. Voorlopig in elk geval.

Extra diensten

Verpleegkundige Lisa Mook haalt opgelucht adem. ,,We zijn er superblij mee, dat kan ik wel zeggen namens het hele team. De Covidzorg heeft bij elkaar langer dan een jaar geduurd. In het begin dachten we , dit is maar voor even, maar het werd veel langer dan gedacht. Het geeft wel een ontlading als dit het einde blijkt te zijn, ook al kan niemand beloven dat het niet weer terugkomt. Het is vooral mooi dat dit voor de zomer gebeurt, zodat we op vakantie kunnen. Veel collega’s en ikzelf hebben een hoop extra diensten gedraaid, dus daar zijn we wel aan toe.”

Zuurstof

Abarkane is artsen, verpleegkundigen en alle andere medewerkers van het ziekenhuis intens dankbaar voor hun zorgen de afgelopen maand. Daarin stond voor hem de wereld op z’n kop. Hij belandde in het St. Antonius nadat ambulancepersoneel vaststelde dat zijn zuurstofwaarde veel te laag was. ,,Na onderzoek in het ziekenhuis zeiden artsen dat ik maar een nachtje moest blijven. De volgende morgen vonden de artsen de hoeveelheid zuurstof niet genoeg en moest ik naar de IC. Daar lag ik tussen al die apparaten.”
Intussen werd ook Abarkanes vrouw ziek en opgenomen in het St. Antonius Ziekenhuis, maar hoefde niet naar de IC. ,,Ze hebben haar wel een paar keer in een rolstoel naar mij gebracht zodat we elkaar konden zien. Uiteindelijk lagen we hier samen in deze kamer. Afgelopen maandag mocht zij al naar huis en vandaag volg ik.

Verjaardag

We zijn echt heel tevreden over de artsen, verpleegkundigen en al die andere mensen. Ik blij met de aandacht die patiënten hier krijgen. Ik ben prima verzorgd en ik heb het geluk gehad dat niet iedereen heeft gehad. Ik vind het bijzonder dat nu te kunnen vertellen. Ik wil dan ook alle mensen bedanken die voor mij gezorgd hebben”, aldus Abarkane die extra blij is met zijn ontslag omdat hij volgende week zijn 74ste verjaardag viert.