Longartsen delen kennis met collega's in Zambia

groepsfoto longartsen st Antonius met Kondwe Mateyo

In 2010 kwam de Zambiaanse arts Kondwe Mateyo naar ons ziekenhuis om te leren hoe je een bronchoscopie maakt. Het was het begin van een warm contact met onze longartsen. Dankzij het delen van kennis worden in Zambia nu ook voor het eerst longembolieën op tijd gediagnosticeerd en behandeld.

Vijf jaar na zijn eerste bezoek aan het St. Antonius keerde Kondwe Mateyo samen met een collega-arts terug naar ons ziekenhuis. Hij was inmiddels internist in het universiteitsziekenhuis van de Zambiaanse hoofdstad Lusaka. Via een zogeheten 'fellowship' verdiepte hij zich in 2015 en 2016 in de longgeneeskunde. Met de kennis die hij opdeed, kan hij nu beschouwd worden als de eerste Zambiaanse longarts.

De goede contacten leidden inmiddels ook tot een reis van een groep St. Antonius-artsen naar Zambia. Ze bezochten enkele maanden geleden een door Kondwe georganiseerd seminar in Lusaka.

Inhalatiemedicatie nauwelijks beschikbaar

Longartsen Jan Grutters en Hans-Jurgen Mager verzorgden er samen met collega’s presentaties en beoordeelden op verzoek ook een aantal patiënten. "De zorg is er onvergelijkbaar met wat wij gewend zijn. Wat hier basiszorg is, is daar vaak niet verkrijgbaar óf onbetaalbaar", schetst Hans-Jurgen Mager. "Om een simpel voorbeeld te geven: de klachten van astma bestrijden door de bekende pufjes voor te schrijven, is in Zambia voor veel patiënten onbetaalbaar, of ze moeten (vanuit het hele land) worden verwezen naar het universiteitsziekenhuis in Lusaka, dan vergoedt de overheid de pufjes. Inhalatiemedicatie is in de meeste ziekenhuisjes op het platteland niet beschikbaar."

Diagnostiek longembolieën

Denkend aan alle beperkingen van het Zambiaanse zorglandschap was de voldoening bij Hans-Jurgen en zijn team extra groot toen Kondwe onlangs meldde dat hij voor het eerst longembolieën heeft kunnen diagnosticeren en behandelen. "Dat is daar een primeur. Tot voor kort kon men een longembolie alleen na overlijden vaststellen. Dankzij het delen van kennis met Kondwe en zijn team kunnen patiënten het nu navertellen."

De longartsen hebben wel oren naar verdere samenwerking. "Via de mail gaan we door met het uitwisselen van kennis. En we onderzoeken of we een maandelijkse videoconferentie kunnen organiseren."