Marcel van der Vleuten onderging een operatie aan de aorta

‘De kwaliteit van leven is best goed, maar ik moet toch iets meer mijn gemak houden’

Je hebt van die operaties die vrij zeldzaam zijn. Zoals de TAAA-operatie. Dit is een operatie waarbij een – verwijd – stuk van de aorta vervangen wordt door een kunststof deel. Het is een ingewikkelde operatie met een relatief hoog risico, die slechts in enkele ziekenhuizen, waaronder het St. Antonius, wordt uitgevoerd. Afgelopen maand vond een eerste nazorgbijeenkomst plaats met patiënten die deze operatie hebben ondergaan. Marcel van der Vleuten uit Helmond is een van hen.

Marcel van der Vleuten

“Het was 19 november 2013”, vertelt Marcel in zijn Helmondse woonkamer. “Na een eerdere operatie in 2012 was de aorta zo ver verwijd dat besloten werd de ader te vervangen. Op 19 november vond de ingreep plaats en na een kleine week mocht ik in het ziekenhuis in Helmond verder opknappen. Hoe het nu is? Och, ik kan weer redelijk functioneren. De kwaliteit van leven is best goed, maar het werk in mijn eigen klusbedrijf, dat gaat niet meer. Ik moet toch iets meer ‘mijn gemak’ houden.”

Onderling patiëntencontact
Toen Marcel de uitnodiging voor de voorlichtingsbijeenkomst kreeg, hoefde hij niet lang na te denken. “Natuurlijk ga ik”, vertelt hij. “Ik wil graag geïnformeerd worden en misschien kunnen mijn ervaringen anderen ook weer helpen. Daarnaast denk ik dat het ziekenhuis ook tips van patiënten kan gebruiken.”
Dat klopt helemaal, vertelt senior verpleegkundige Ineke Reijmes die de bijeenkomst mede begeleidde. “Het onderlinge patiëntencontact is belangrijk. De kans dat je in je omgeving iemand tegenkomt die deze zelfde ingreep heeft ondergaan, is maar heel klein. Hier vind je begrip en kun je elkaar ondersteunen.”

Marcel kijkt tevreden terug op de bijeenkomst. “Ik vond de informatie over de medicatie erg interessant en nuttig. Zelf had ik geen behoefte aan verdere psychische hulp, maar ik vind het goed dat die ook wordt aangeboden. Of ik zelf nog tips had? Jazeker. Ik denk dat de informatieverstrekking naar huisartsen en andere cardiologen van groot belang is. Daar is volgens mij nog wel winst te behalen.”
Ineke: “Dat geluid hebben we van meer patiënten gehoord en dat hebben we inmiddels ook al opgepakt, onder meer met de instelling van een verpleegkundig spreekuur voor huisartsen en andere cardiologen.” Ze is blij met de reacties op deze eerste bijeenkomst. “De bezoekers waren erg positief. Er is duidelijk behoefte aan. We zijn van plan om deze bijeenkomst jaarlijks te herhalen.”

Wat is TAAA?

TAAA staat voor Thoraco Abdominaal Aorta Aneurysma (thorax = borstkas, abdomen = buikholte). Vanuit het hart loopt de grote lichaamsslagader, de aorta, door de borstkas en de buik. Vanuit de aorta takken weer allerlei andere slagaders af. Bij de aandoening TAAA is de aorta verwijd. Die verwijding komt door een zwakke plek in de wand van het bloedvat, waardoor deze op die plek uitrekt. Zo’n zwakke plek noemen we een aneurysma. Het aneurysma zit zowel in het borst- als in het buikgedeelte.