Nieuwegein schenkt kerstboom aan St. Antonius

Een enorme kerstboom pronkt weer bij de hoofdingang van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Ernaast een bord met de tekst: “Deze zorgsterren schijnen ook tijdens de feestdagen! #zorgvoorelkaar #alleensamen”. De boom met de mooie woorden kreeg het St. Antonius cadeau van de gemeente Nieuwegein. Vandaag staken burgemeester Frans Backhuijs van Nieuwegein en Luc Demoulin, voorzitter Raad van Bestuur, symbolisch de lichtjes aan.

“Vorig jaar stonden we hier rond deze tijd ook, zo vertelde de burgemeester. “Niemand had toen kunnen bedenken dat we hier dit jaar wéér zouden staan, in vergelijkbare omstandigheden. Daarom opnieuw een boom voor alle mensen in de zorg en in het ziekenhuis, ook voor alle patiënten en eigenlijk ook voor alle Nieuwegeiners. Om iedereen een hart onder de riem te steken, want ik denk dat iedereen dat wel nodig heeft. Een perspectief dat het beter wordt, daar is deze boom het symbool van.”
De burgemeester riep op om voorlopig elkaar vooral te steunen, op elkaar te letten, gezond te blijven en het zo goed mogelijk met elkaar te hebben.

Dankbaar voor steun

Luc Demoulin bedankte de burgemeester en alle inwoners van Nieuwegein voor de niet aflatende steun. “Het is heel fijn voor ons om die steun te ervaren. Heel regelmatig worden dingen aangedragen om steunbetuigingen te uiten. Dat wordt enorm gewaardeerd door onze medewerkers. Dit is daar ook een heel belangrijke in. Dus dank daarvoor. Niet alleen namens mijzelf, maar namens iedereen die hier werkt.”

“En de lichtjes in de boom, zo sprak Demoulin, die staan voor mij voor de overwinning van het licht op de duisternis. Het zal altijd wel een beetje bij ons blijven, Covid. Maar ik denk echt dat we volgend jaar een manier zullen vinden om het beheersbaar te maken.
Voor nu hoop ik dat iedereen mooie dagen heeft, ondanks de beperkte kring waarin we het kunnen vieren. Laten we ook oog hebben voor de mensen die een kleine of geen kring om zich heen hebben. En laten we voorzichtig doen met oudjaar, zodat de mensen op onze Spoedeisende Hulp ook een beetje goed de nacht doorkomen en het nieuwe jaar goed beginnen.”

Burgemeester Backhuijs sloot af met de woorden: Samen moeten we het doen.”
En zo is het: #wedoenhetsamen.

Foto: Burgemeester Backhuijs van Nieuwegein met Luc Demoulin bij de geschonken kerstboom, gemaakt door Fototeam KenM Nieuwegein.