Santeon start onderzoek naar effectiviteit geneesmiddelen in de praktijk

Ook testresultaten geneesmiddelen hebben bijstelling nodig

KWF heeft zo’n € 400.000,- steun toegezegd voor onderzoek van Santeon naar geneesmiddelen voor patiënten met uitgezaaide longkanker. Farmaceuten testen hun nieuwe geneesmiddelen met geselecteerde patiënten. Maar hoe zit dit voor de ‘gewone’ ziekenhuispatiënt? De werking in de dagelijkse ziekenhuispraktijk wordt nu door Santeon in kaart gebracht en beschikbaar gemaakt in een digitale tool voor patiënten. Geanonimiseerde gegevens van duizenden patiënten, die sinds 2008 in de zes Santeon ziekenhuizen zijn behandeld voor uitgezaaide longkanker, vormen de bron.

Ewoudt van de Garde, hoofdonderzoeker en ziekenhuisapotheker-epidemioloog in het St. Antonius Ziekenhuis: ”Dat een nieuwe auto meestal minder zuinig rijdt dan de brochure suggereert, is alom bekend. De reden hiervan is dat het brandstofverbruik wordt vastgesteld onder gecontroleerde omstandigheden die in de praktijk vaak niet aanwezig zijn. Voor de geneesmiddelen tegen kanker (chemotherapie) geldt eigenlijk hetzelfde. Een nieuw geneesmiddel wordt in een clinical trial getest bij relatief jonge patiënten zonder andere ziekten, terwijl het daarna in de praktijk wordt gebruikt door heel verschillende patiënten. Op dit moment is van veel geneesmiddelen nog weinig bekend over hoe groot de verschillen zijn tussen de test en de dagelijkse praktijk. Daar richten wij ons onderzoek op. Zijn er verschillen dan wordt vervolgens onderzocht welke patiëntkenmerken hiermee samenhangen.”

Voor patiënten kan dit zeker van belang zijn bij de keuze voor een bepaalde behandeling. “De resultaten van het onderzoek maken we voor patiënten toegankelijk in een digitale tool, bijvoorbeeld een app. Een patiënt vult in de digitale tool zijn of haar kenmerken in en ziet dan hoeveel vergelijkbare patiënten (‘patiënten zoals ik’) er sinds 2008 zijn behandeld. Weergegeven wordt wat de effecten voor overleving waren en - indien beschikbaar - voor de kwaliteit van leven,” aldus Van de Garde. Het hele onderzoekstraject duurt vier jaar en start vanaf 1 juni 2016.

Douwe Biesma, Santeon portefeuillehouder Onderzoek en bestuursvoorzitter van het St. Antonius Ziekenhuis: “De Santeon ziekenhuizen die samen meer dan 10% van de Nederlandse ziekenhuiszorg leveren, zijn bij uitstek geschikt voor klinisch-wetenschappelijk onderzoek. Dergelijk onderzoek op deze schaal is van grote aanvullende waarde en biedt inzichten voor een brede patiëntengroep”. Santeon heeft onlangs tevens voor twee andere onderzoeken ook KWF subsidie ontvangen, namelijk naar 1) Hormoontherapie bij palliatieve prostaatkankerpatiënten(externe link) en 2) Variatie in palliatieve chemotherapie bij longkankerpatiënten en relatie met uitkomstvariabelen(externe link). Beide onderzoeken zijn eind februari 2016 gestart en duren 18 maanden.