St. Antonius gaat verspilling van dure geneesmiddelen tegen

Wereldprimeur voor vier Nederlandse ziekenhuizen

medicijnen_0

Jaarlijks wordt er voor minimaal 100 miljoen euro aan ongebruikte medicijnen weggegooid in Nederland. Het St. Antonius is samen met het Radboudumc en twee andere ziekenhuizen een proef gestart om deze verspilling tegen te gaan, door medicijnen die patiënten thuis overhouden opnieuw uit te geven. Het is voor het eerst dat dit wordt onderzocht en is daarom een wereldwijde primeur.

Medicijnverspilling kost de maatschappij jaarlijks minimaal 100 miljoen euro. Goede medicijnen, waar al voor is betaald, worden weggegooid. Bijvoorbeeld omdat een te grote hoeveelheid werd voorgeschreven of omdat iemand vanwege bijwerkingen of ineffectiviteit overgaat op een ander geneesmiddel of omdat iemand is overleden. De huidige medicijnverspilling zet de betaalbaarheid van de zorg onder druk en leidt bovendien tot milieuvervuiling omdat medicijnen met regelmaat direct in het milieu terechtkomen.

Kwaliteitscheck

Het St. Antonius Ziekenhuis, Radboudumc, Jeroen Bosch ziekenhuis, en UMC Utrecht starten daarom een proef waarbij dure oncologische geneesmiddelen, die patiënten thuis overhouden, opnieuw worden uitgegeven. Dit gebeurt na een kwaliteitscontrole die in de apotheek wordt uitgevoerd.

De medicijnen worden op een slimme manier verpakt: er wordt een temperatuurchip toegevoegd en de verpakking wordt verzegeld. Wanneer de patiënt medicatie overhoudt, wordt dit ingezameld door de apotheek en wordt de kwaliteit bepaald. Er wordt gecontroleerd of de verzegeling niet is verbroken, of de bewaartemperatuur niet is overschreden en er wordt naar de houdbaarheidsdatum gekeken. Medicijnen die aan alle kwaliteitscriteria voldoen worden aan een andere patiënt die hetzelfde medicijn nodig heeft verstrekt.

Verminderde milieubelasting

Zo wordt voorkomen dat geneesmiddelen die niet zijn gebruikt en nog van goede kwaliteit zijn worden weggegooid. Het project loopt 12 maanden bij geneesmiddelen die binnen de oncologie worden gebruikt. “We verwachten dat het project tot fors minder medicijnverspilling zal leiden. Daarmee dragen we niet alleen bij aan de verduurzaming van de zorg, maar ook aan de betaalbaarheid ervan en bovendien een verminderde milieubelasting", aldus Desirée Burgers, ziekenhuisapotheker in het St. Antonius.

"We zijn er trots op dat het St. Antonius als één van de eerste ziekenhuizen in de wereld een belangrijke bijdrage kan leveren aan dit project. En we hopen uiteraard dat op basis van de resultaten meer ziekenhuizen in Nederland (of zelfs daarbuiten) gaan helpen bij het tegengaan van medicijnverspilling.”