Succesvolle samenwerking Santeon-ziekenhuizen tijdens Covid-19

santeonlogo_rgb

Tijdens de eerste coronagolf zijn de Santeon ziekenhuizen, waar ook het St. Antonius Ziekenhuis onder valt, gestart met een Samen Beter verbetertraject voor Covid-19. Wat leverde deze intensieve samenwerking de ziekenhuizen op en wat hebben we geleerd ten aanzien van het samenwerken tijdens een crisis?

Tijdens de hectiek van voorjaar 2020 starten de Santeon ziekenhuizen een Covid-19-verbeterteam op bestaande uit ongeveer vijftig artsen en verpleegkundigen uit alle zeven Santeon-ziekenhuizen. Het doel van het team is: de zorg voor patiënten verbeteren door te zoeken naar variatie in uitkomsten, data en beleid vergelijken én van elkaar leren om zo te komen tot de beste zorg voor Covid-19-patiënten.

En dat heeft heel wat opgeleverd. Zo is na onderlinge vergelijking het beademingsprotocol verbeterd en gaf de uitwisseling van verpleegkundige ervaringen richting aan de ontwikkeling van zorgprotocollen.

Lees meer over wat deze samenwerking heeft opgeleverd in dit artikel in Zorgvisie