Tentoonstelling 'Komt een mens bij de dokter' te zien in St. Antonius Ziekenhuis

Over passende zorg voor iedereen

komt_een_mens_bij_de_dokter05

Van 11 april tot 22 mei is de tentoonstelling 'Komt een mens bij de dokter te zien' in het St. Antonius Ziekenhuis. De tentoonstelling vertelt de verhalen van een diverse groep mensen die één ding gemeen hebben: ze zoeken allemaal naar passende zorg.

Iedereen die zorg nodig heeft, wil zo goed mogelijk worden geholpen en passende zorg krijgen. Als patiënt is het belangrijk om informatie te delen, zodat de zorgverlener ervan op de hoogte is wat diegene uniek maakt. De zorgverlener moet voldoende kennis hebben over diversiteit in zorgvragen en zich ervan bewust zijn dat iedereen anders is. Uit de tentoonstelling blijkt dat dit nog niet altijd vanzelfsprekend is.

Komt een mens bij de dokter vertelt de verhalen van zorgverleners en patiënten die door schaamte, onwetendheid en verkeerde aannames lang niet altijd de zorg krijgen die ze nodig hebben. Hierbij spelen sekse, gender, seksuele oriëntatie en levensloop een rol bij aandoeningen en de behandeling hiervan.

komt_een_mens_bij_de_dokter02
komt_een_mens_bij_de_dokter04
komt_een_mens_bij_de_dokter03

We nodigen iedereen uit om de tentoonstelling te bezoeken. Deze is te zien van:

• 10 april tot 1 mei in het St. Antonius Ziekenhuis Nieuwegein en daarna
  • 1 mei tot 22 mei in St. Antonius Ziekenhuis Utrecht

De tentoonstelling Komt een mens bij de dokter is een samenwerking van Stichting Open Mind en Alliantie Gezondheidszorg op Maat.