Twee bloedafname-apparaten voor St. Antonius

Overeenkomst ziekenhuis met Vitestro

bloedafname-apparaten

Het St. Antonius Ziekenhuis gaat twee bloedafname-apparaten inzetten die zelfstandig bloed kunnen prikken bij patiënten. Het ziekenhuis en ontwikkelaar Vitestro tekenden daarover vorige week een overeenkomst. Ze verwachten ingebruikname in 2025.

Marc Koster en Vitestro
Marc Koster (r.) met Brian Joseph van Vitestro met op de achtergrond betrokken medewerkers van het ziekenhuis en de Utrechtse ontwikkelaar na de ondertekening van de overeenkomst.

Het St. Antonius Ziekenhuis is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van het apparaat dat zelfstandig, veilig en nauwkeurig bloed afneemt bij patiënten. Het combineert kunstmatige intelligentie en echogeleide driedimensionale beelden met het inbrengen van een naald met precisie tot op een haar nauwkeurig. Dit maakt een veilige en consistente bloedafname mogelijkIn de afgelopen periode is de innovatieve technologie al veelvuldig en succesvol getest met patiënten van het St. Antonius. Ook nu nog loopt een onderzoek (A.D.O.P.T.-trial), waarmee naar verwachting eind 2024 de goedkeuring verkregen wordt voor de Europese CE-markering.

Wereldwijd wordt er miljarden keren per jaar bloed afgenomen. De procedure speelt een cruciale rol in diagnostiek, echter kampen klinische laboratoria met grote personele tekorten. Het automatiseren van deze veelvoorkomende handeling draagt bij  aan de kwaliteit van de zorg voor patiënten en de toegankelijkheid van de diagnostiek.

De bloedafname is onderdeel van het Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL) in het ziekenhuis. Hier worden onderzoeken uitgevoerd in bloed, beenmerg, urine, ontlasting, hersenvocht en overige lichaamsvloeistoffen.

Marc Koster, lid van de Raad van Bestuur van het St. Antonius Ziekenhuis: ,,In ons klinische chemisch lab lopen verschillende spraakmakende innovaties, zoals bloedtransport met drones, de inzet van kunstmatige intelligentie voor betere diagnostiek en nu deze  bloedafname-apparaten. Het ziekenhuis is een aantrekkelijke partner voor ontwikkelaars zoals Vitestro.

Spraakmakende innovaties

Marc Koster
Marc Koster met een bloedafname-apparaat.

Deze vernieuwingen zorgen ervoor dat we meer mensen kunnen helpen, waardoor patiënten minder lang hoeven te wachten en de kwaliteit van de diagnostiek verbetert. Bovendien draagt het bij aan het verminderen van de werkdruk en verhogen van werkplezier bij medewerkers en dat is belangrijk om schaars zorgpersoneel te werven en te behouden.''

Handmatige bloedafname door medewerkers blijft volgens het ziekenhuis in de komende jaren ook nog gewoon bestaan naast de geautomatiseerde bloedafname.