Wim Engelaer: "Anders had ik nu onwetend op de bank gezeten"

Nieuwe techniek zorgt ervoor dat prostaatkanker eerder ontdekt wordt

vPati_nt_prostaatkanker-internet

Een toevalstreffer was het. Tijdens een huisartsenbezoek werd besloten de PSA-waarde in het bloed te meten, een signaal voor de aanwezigheid van prostaatkanker. “En die waarde was niet goed”, vertelt Wim Engelaer (74). Nader onderzoek in het ziekenhuis leverde niet veel op. “Met behulp van echobeelden werden er biopten uit mijn prostaat genomen, maar in slechts een van de tien stukjes weefsel bleek een begin van prostaatkanker te zitten.”

Omdat de PSA-waarde relatief hoog was, besloten de urologen van het St. Antonius Ziekenhuis om nader te kijken met een MRI-scan. “De beelden daarvan bespraken we gezamenlijk tijdens het multidisciplinair overleg”, vertelt uroloog Harm van Melick. “Samen met de radioloog, radiotherapeut en de medisch oncoloog. Omdat er in de groep twijfel was over een aantal plekjes, besloten we om bij meneer Engelaer opnieuw biopten af te nemen, maar dan heel gericht.” Daarbij maken de urologen sinds twee jaar gebruik van een nieuwe methode: de MRI-echo-fusietechniek. “Hierbij worden de echobeelden gecombineerd met de MRI-beelden. Daardoor ontstaat een veel beter zicht en kun je gerichter biopten afnemen.”

Terechte keuze

De keuze voor deze techniek bleek terecht. In de tweede serie biopten werd een agressieve vorm van prostaatkanker gevonden en dus belandde Wim Engelaer in de medische molen. De inwoner van Maarn is er positief over. “Anders had ik nu op de bank gezeten, niet wetende dat er een agressieve kanker in mijn prostaat actief is. Natuurlijk is dit niet fijn, maar uiteindelijk is het beter. Nu ga ik het behandeltraject in. Gelukkig maar.”

Biopten uit de prostaat

Wie zich met een verhoogd PSA meldt bij de uroloog wordt onderzocht op de aanwezigheid van prostaatkanker. Via de anus neemt de uroloog biopten uit de prostaat. Deze worden in het laboratorium onderzocht. De uroloog neemt de biopten met behulp van een echoapparaat, maar het zicht in de prostaat is vrij slecht. Als in het gebiopteerde weefsel geen kanker wordt aangetroffen, kunnen met de hierboven beschreven techniek nieuwe, gerichte en zeer nauwkeurige biopten worden afgenomen.