Ziekenhuisapotheker onderzoekt medicatiegebruik ouderen

medicijnen

Oudere mensen gebruiken vaak meerdere medicijnen. Maar zijn die allemaal nog wel nodig? En veroorzaken medicijnen soms niet juist meer klachten? Het St. Antonius Ziekenhuis doet hier onderzoek naar. Wie de poli Ouderengeneeskunde bezoekt, krijgt daarom eerst een gesprek met een ziekenhuisapotheker.

Cornelis Smit, in opleiding tot ziekenhuisapotheker, startte vorig jaar november met een proef waarbij hij elke patiënt van de poli uitvoerig sprak. “Ouderenzorg vinden we in ons ziekenhuis erg belangrijk”, zegt hij. “Daarom neemt de arts alle tijd om een goed beeld van de oudere patiënt te krijgen. Het gesprek met de apotheker is daar een mooie aanvulling op. Wij kijken naar de totale medicatie. Welke klachten zijn er en kunnen die misschien verklaard worden uit het medicijngebruik? We zien bijvoorbeeld vaak dat slaapmiddelen of bloeddrukverlagers meer vervelende bijwerkingen krijgen als iemands brein minder gaat functioneren. Dan is het soms beter om die medicatie af te bouwen en te stoppen.”

Therapietrouw

Tijdens het gesprek komt ook de therapietrouw aan de orde, ofwel: neemt de patiënt de medicijnen altijd en op de juiste manier in? “Patiënten zijn soms kritisch en willen het zelf regelen.” Volgens Smit begint therapietrouw met voldoende kennis. “Je wilt weten wat je slikt en waarom.”

Wanneer ouderen vergeetachtig worden zijn er middelen op de markt, die helpen bij het op de juiste manier innemen van medicijnen. Smit: “Zeker als je meer verschillende pillen hebt is een zogenoemde Baxter- of medicatierol een goede optie. Dan zitten de pillen per doseermoment in een rol bij elkaar. Ook makkelijk voor de mantelzorger. De huisarts kan een dergelijk hulpmiddel voorschrijven.”