Kindergeneeskunde

Opname op de kinderdagbehandeling

Op de Kinderdagbehandeling komen kinderen (0-18 jaar) die voor één dag worden opgenomen voor een (kleine) operatie of een onderzoek.  Mocht uw kind een (kleine) operatie krijgen bekijk hier dan ons filmpje om uw kind goed voor te bereiden.

Om onze patiënten zo goed mogelijk te ondersteunen, heeft Kinderdagbehandeling een aantal extra voorzieningen. Kinderen die hier verblijven op de Kinderdagbehandeling hoeven zich niet te vervelen. Er is voldoende materiaal om uw kind tijdelijk bezig te houden. U kunt hiervoor ook eigen boekjes, dvd's etc. meenemen. Kijk voor meer informatie ook op de pagina Service.

Hier leest u meer over waar u moet zijn en vertellen we in het kort hoe een dag op de Kinderdagbehandeling eruitziet.

Waar?

Uw arts of de afdeling Opname heeft u verteld op welke locatie u met uw kind moet zijn voor het onderzoek of de behandeling.

Hoe ziet de dag eruit?

Vóór het onderzoek of de operatie van uw kind heeft u al informatie gekregen van uw arts. Hieronder geven we in het kort aan wat u kunt verwachten op de Kinderdagbehandeling.

Voorbereiding

Het is belangrijk om uw kind goed voor te bereiden op het onderzoek en/of de ingreep. Hoe u het vertelt, hangt af van de leeftijd van uw kind. Jongere kinderen hebben aan een korte, eenvoudige uitleg voldoende. Oudere kinderen willen meestal precies weten wat er gebeurt. Het is ook raadzaam om uw kind niet te lang van te voren voor te bereiden op de opname. Dit kan onnodige spanningen veroorzaken.

Raadpleeg onze folders. Daarin staat ook wat u mee moet nemen voor u en uw kind als u met uw kind naar het ziekenhuis gaat.

Van uw arts hebt u ook gehoord of uw kind kort van te voren nog mag eten of drinken. Bij de meeste onderzoeken en behandelingen mag dat niet, bij sommige wel.

Voorlichtingsmiddag

Wilt u graag verdere uitleg, meld u dan aan voor de voorlichtingsmiddag. Die vindt op woensdagmiddag plaats op de Kinder- en Jeugdafdeling op locatie Nieuwegein. De middag is bedoeld voor ouders en kinderen van 3 tot en met 11 jaar.

Wij geven dan uitleg aan de hand van de fotoverhalen op onze kinderwebsite antoniuskids. Ook kan uw kind zelf oefenen met een narcosekapje, een zuurstof metertje en andere materialen. Er is ook gelegenheid tot het stellen van vragen.

U kunt zich aanmelden via de Kinder- en Jeugdafdeling/pedagogische zorg via T 088 320 63 21.

Aankomst

Op de dag van de opname komt u met uw kind naar het ziekenhuis, op het afgesproken tijdstip. U kunt direct naar de verpleegafdeling gaan. Op de afdeling Kinderdagbehandeling wordt u opgewacht door een verpleegkundige die uw kind naar zijn kamer en bed brengt. Uw kind krijgt ook een polsbandje om.

Onderzoek

We doen een onderzoek om te kijken wat voor aandoening uw kind heeft. Het tijdstip van het onderzoek kunnen we vooraf niet precies vertellen. Van de verpleegkundige hoort u hoe laat uw kind ongeveer aan de beurt is. Het kan zijn dat uw kind even moet wachten.

Voordat het onderzoek begint, wegen we uw kind. Bij sommige onderzoeken is het nodig om bloed af te nemen. Kort voor het prikken wordt er een verdovende spray aangebracht op de plek waar de arts denkt te willen prikken. De spray werkt snel. Uw kind zal dan weinig van de prik voelen.

Vervolgens begint het onderzoek. De verpleegkundige zal steeds uitleg geven. Na afloop kunt u met uw kind weer naar huis.

De operatie met narcose

Als uw kind naar de operatieafdeling gaat, mag u mee naar de operatiekamer. Op de operatieafdeling krijgt u dan een beschermende jas of overall over uw kleren.

Als uw kind aan de beurt is, brengt de anesthesioloog (de arts die zorgt voor de narcose) u en uw kind naar de operatiekamer. Daar krijgt uw kind een kapje of een infuus voor de narcose. Afhankelijk van de leeftijd van uw kind kunt u hierbij uw kind op schoot nemen. Als uw kind slaapt, krijgt het een infuus. Dat is een dun plastic slangetje waardoor uw kind vocht en medicijnen krijgt. Voordat de operatie begint, kunt u wachten op de verpleegafdeling.

Ook voor het aanbrengen van het infuus op de operatiekamer wordt er eerst een verdovende spray op de arm of hand van uw kind gespoten waardoor het prikken van het infuusnaaldje niet of nauwelijks wordt gevoeld.

Na de operatie

Na de operatie brengen wij uw kind naar de uitslaapkamer. We roepen u zo snel mogelijk, zodat u bij uw kind bent als het wakker wordt. Er mag maximaal één volwassen aanwezig zijn op de uitslaapkamer. De anesthesioloog beslist wanneer uw kind weer terug kan naar de verpleegafdeling.

Terug op de verpleegafdeling, blijft uw kind daar meestal nog een paar uur. Daar houdt de verpleegkundige uw kind goed in de gaten.

Meer over de operatie, de voorbereiding en de nazorg leest u op de pagina Een operatie.