Specialisme

Wachttijden Hart-longchirurgie

Wachttijden in tijden van Corona

Nu het aantal coronapatiënten afneemt, kunnen we onze zorg langzaamaan weer oppakken. Helaas kunnen we nog niet iedereen meteen helpen. Waar mogelijk verloopt de afspraak via een teleconsult of video-afspraak (beeldbellen). Alleen als het noodzakelijk is, vragen we patiënten naar het ziekenhuis te komen. Ons belangrijkste uitgangspunt is het bieden van veilige zorg (voldoende afstand, geen volle wachtkamers etc.). Dit heeft ook effect op de wachttijden. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Voor spoed kunt u in elk geval altijd bij ons terecht. Als u vragen heeft of u maakt zich zorgen, neem dan contact op met onze poli.

Wachttijden Hart-longchirurgie

De wachttijd (ook wel toegangstijd genoemd) is de tijd tussen het moment dat u een afspraak maakt tot het moment dat u bij ons terecht kunt voor uw polibezoek, onderzoek of behandeling. Uiteraard willen wij u graag zo snel mogelijk helpen en daarom doen wij onze uiterste best om eventuele wachttijden zo kort mogelijk te houden. Als u op de poli gezien bent, is het mede afhankelijk van de beoordeling van de arts en de uitslagen van de verrichte onderzoeken of er snel kan worden overgegaan tot planning van uw operatie.

Soms is de wachttijd ook langer, bijvoorbeeld als u graag door een bepaalde arts gezien wilt worden of als u een voorkeur heeft voor een specifieke locatie. Soms bent u sneller aan de beurt, bijvoorbeeld als de specialist vindt dat u sneller geholpen moet worden. Bij spoedgevallen gelden de genoemde wachttijden uiteraard niet.

Meer informatie

Voor specifieke informatie kunt u van 08.30 – 17.00 uur contact opnemen met het Planningsbureau Hartcentrum, T 088 320 11 80.

Behandeling Actuele wachttijd in weken
Aorta-operatie
Open hartoperatie
De wachttijden worden maandelijks geactualiseerd. Laatst bijgewerkt op: 08-09-2020.

Onderstaande wachttijden zijn de verwachte wachttijden op dit moment. Wilt u weten hoe lang onze wachttijden daadwerkelijk zijn geweest in de afgelopen tijd? Bekijk dan dit overzicht. Hierin vindt u de daadwerkelijk gerealiseerde wachttijden van de afgelopen 3 maanden volgens de definitie van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Hierin vindt u de meest verrichte behandelingen.

Wachtlijstbemiddeling

Als u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met ons opnemen, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u hierin ondersteunen, zodat u mogelijk sneller geholpen kunt worden. De maximale aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is overeengekomen (de zogenoemde ‘Treeknorm’), bedraagt voor de toegang tot de polikliniek en diagnostiek (onderzoek) 4 weken. Voor een behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken.