Klinische Chemie

Praktische informatie onderzoek Klinische Chemie

Klinische Chemie onderzoekt verschillende lichaamsmaterialen zoals bloed, urine en sperma. Hieronder vindt u praktische informatie over deze onderzoeken.

Afspraak maken

Om bloed te laten prikken of urine, ontlasting of kweek in te leveren vragen we u om een afspraak te maken. Dit kan heel eenvoudig via ons online afsprakensysteem Bloedafname.

Afspraak maken

Openingstijden poli Bloedafname / Klinische chemie

U kunt voor onderzoek van bloed (bloedprikken) en andere lichaamsvochten (zoals urine) terecht bij de poli Bloedafname op onderstaande locaties. Op feestdagen kunt u geen bloed laten prikken. Dit geldt ook voor onze bloedafnamelocaties in de  regio Woerden.

Ziekenhuis Nieuwegein (poli 41)Maandag t/m vrijdag: 07.30 - 16.30 uur
Ziekenhuis Utrecht (route 10)
  • Maandag t/m donderdag: 07.30 - 17.00 uur
  • vrijdag: 07.30 - 16.30 uur
Ziekenhuis Woerden (poli L)
  • Maandag t/m donderdag: 07.30 - 17.00 uur
  • vrijdag: 07.30 - 16.30 uur
Locatie MijdrechtMaandag t/m vrijdag: 08.00 - 12.00 uur
Locatie HoutenMaandag t/m vrijdag: 07.00 - 18.00 uur
Locatie OvervechtMaandag t/m vrijdag: 08.00 -12.30 uur

Daarnaast kunt u in Woerden en omgeving en in de omgeving van Utrecht op diverse bloedafnamelocaties terecht. Bekijk hier alle bloedafnamelocaties in Woerden en omstreken en de regio Utrecht. Thuisprikken in Woerden e.o. is op medische indicatie mogelijk

Spermaonderzoek

Voor fertiliteitsonderzoek, voor spermaonderzoek na vasectomie of voor een IUI-behandeling kan uw arts u vragen om sperma bij het laboratorium in te leveren. U krijgt hiervoor van uw arts een instructieformulier en opvangpotje. Spermaonderzoeken vinden altijd plaats op afspraak; deze maakt u via het algemene telefoonnummer van de Klinische Chemie T 088 320 71 28. Het sperma kan alleen op de afgesproken locatie en tijdstip ingeleverd worden. Deze locaties vindt u op het instructieformulier dat door uw arts aan u is meegegeven.

Inleveren van urine

Komt u voor urineonderzoek, dan ontvangt u materiaal waarin u uw urine kunt opvangen. Het kan zijn dat u langer urine moet opvangen; de zogenoemde bokalen die u hiervoor nodig heeft zijn verkrijgbaar op onze locaties Nieuwegein, Utrecht en Woerden.

Nuchter

Voor sommige onderzoeken is het belangrijk dat u nuchter bent. U mag in dat geval vanaf 22.00 uur de avond ervoor niet eten of drinken. Er zijn ook testen waarbij u een dieet moet volgen; deze informatie vindt u op formulier dat u heeft meegekregen.

Wat neemt u mee?

• uw laboratoriumformulieren;
  • een geldig identiteitsbewijs;
  • uw zorgverzekeringspas.

Uitslag onderzoek

De uitslag van het onderzoek heeft alleen betekenis in combinatie met de bevindingen van eventueel ander onderzoek. Uw arts is degene die daaruit conclusies kan trekken voor de diagnose of behandeling. Daarom worden de uitslagen niet aan u doorgegeven, maar aan de behandelende arts. In overleg met hem kan het laboratorium de uitslagen ook doorgeven aan andere artsen die bij uw behandeling betrokken zijn. Zodra de uitslagen zijn vrijgegeven door de arts, kunt u deze inzien via Mijn Antonius.

Gebruik lichaamsmateriaal

Nadat het aangevraagde onderzoek is uitgevoerd, blijft er soms nog wat lichaamsmateriaal over. In een aantal gevallen wordt het restant gebruikt als testmateriaal (bijvoorbeeld om een onderzoeksmethode te verbeteren). Uiteraard wordt het materiaal vooraf geanonimiseerd. Dat houdt in dat niet meer na te gaan is dat het van u komt. Heeft u bezwaar tegen het gebruik hiervan? Laat het dan weten aan medewerker van de bloedafname. Het overgebleven materiaal wordt in dat geval vernietigd.