Patiëntverhalen

Stomazorg aan huis: 'Een fijne mogelijkheid'

stomazorg

Toen Wijnie Kleijer-Voorboom (64) uit Harmelen in februari met spoed geopereerd moest worden in het St. Antonius Ziekenhuis, wist ze dat ze wakker zou worden met een stoma. In het begin was het wennen, maar inmiddels heeft Wijnie haar stoma helemaal geaccepteerd. Voor advies en controles komt de wijkverpleegkundige bij haar thuis. Een fijne mogelijkheid, vindt Wijnie.

“De eerste aanblik van de stoma viel tegen”, kijkt Wijnie terug op de eerste dag na haar operatie. “Ik schrok ervan. En daar voelde ik me ook weer schuldig over, omdat ik zo blij was dat de operatie goed verlopen was.” In het ziekenhuis leerde de stomaverpleegkundige Wijnie en haar man omgaan met de stoma. Hoe verzorg je de stoma, wat moet je doen en wat niet? Wijnie: “We werden heel goed begeleid. Maar toen ik naar huis mocht viel het toch tegen. Ik vond het vies en eng in het begin.”

Samenwerking

Sinds kort loopt er een proef van thuiszorgorganisatie Careyn met het St. Antonius. In deze proef kunnen patiënten uit de hele regio, die geopereerd zijn in het St. Antonius Nieuwegein, gebruik maken van een verpleegkundige aan huis. Voor controles en advies komt een stomaverpleegkundige van Careyn bij Wijnie thuis. Wijnie is bijzonder te spreken over het initiatief. “De stomaverpleegkundige en de mensen van de thuiszorg hebben me geweldig geholpen en opgevangen. Zonder mijn man en zonder hen had ik dit veel moeilijker kunnen accepteren. Nu gaat het goed. Ik voel eigenlijk nauwelijks beperkingen. En ik heb voor het eerst sinds hele lange tijd geen buikpijn meer. Dat is me heel wat waard.”

Evelien van Bogerijen, afdelingshoofd Stomazorg van het St. Antonius, is enthousiast over de proef: “De bezoeken thuis zijn duidelijk van toegevoegde waarde. Stomadragers hoeven niet naar het ziekenhuis en krijgen in hun eigen omgeving begeleiding en uitleg. De ervaringen tot nu toe zijn erg positief.”