Nieuwsoverzicht Vruchtbaarheidscentrum

Arts en seksuoloog St. Antonius ontwikkelt draadloze erectiemeter

Foto van Evelien Trip met de door haar ontwikkelde erectie patch

Draadloos de kwaliteit van nachtelijke erecties registreren, dat is wat de in het St. Antonius Ziekenhuis ontwikkelde TRIP-patch doet. Het apparaatje, zo groot als de top van een vinger moet een instrument uit de vorige eeuw vervangen dat voor de dragers door allerlei draden weinig comfortabel aanvoelt en qua computertechniek hopeloos verouderd is.

Dergelijke metingen zijn onder meer belangrijk voor patiënten die een prostaatoperatie moeten ondergaan. Met een bijdrage van het St. Antonius Onderzoeksfonds, onderzoekt Trip momenteel de functionaliteit, werking en vooral de interpretatie van de uitkomsten in verhouding tot die van het voorheen gangbare instrument.

Afrika

Eigenlijk is het idee voor de TRIP-patch (Transdermal Rigidity assessment via Ischemia of the Penis) bij Trip thuis ontstaan. "Ik vertelde mijn partner twee jaar geleden over een bijeenkomst in het ziekenhuis waar we vaststelden dat het oude apparaat eigenlijk niet meer functioneert. Mijn partner ontwikkelt sensoren voor het monitoren van wilde dieren, onder meer in Afrika. Hij had direct zoiets van: daar moet iets op te verzinnen zijn.”

Al snel lag er een prototype dat inmiddels is doorontwikkeld tot een bruikbaar apparaat. Het meet de temperatuur en het zuurstofgehalte in het bloed in de zwellichamen in de penis. Normaliter hoort die zogeheten saturatie in de zwellichamen tijdens een erectie te dalen omdat er tijdens een erectie een blokkade is van de doorbloeding. Daalt het zuurstofgehalte niet, dan lekt de blokkade wat kan duiden op een fysieke oorzaak van het erectieprobleem.

Prostaatkanker

Volgens Trip zijn er drie groepen mannen die baat hebben bij het onderzoek, prostaatkankerpatiënten, kandidaten voor een erectieprothese en mannen met niet direct verklaarbare erectieproblemen. Voor de eerste groep kan het van belang zijn vast te stellen of een erectie überhaupt nog mogelijk is. "Bij een prostaatoperatie of bestraling worden de zenuwen zo veel mogelijk ontzien om erectieproblemen te vermijden.  Als ons onderzoek uitwijst dat een erectie toch al niet meer mogelijk is, dan kan een iets ruimer gebied weggenomen of bestraald worden. Dat komt de behandeling van prostaatkanker dan ten goede,” aldus Trip.

Ook bij kandidaten voor een erectieprothese is het van belang zeker te weten dat de penis zelf geen mogelijkheden meer heeft. "Zo’n operatie is onomkeerbaar, omdat daarbij de zwellichamen worden verwijderd,” legt Trip uit. "Die wil je dus alleen uitvoeren, als het lichaam zelf geen mogelijkheden meer heeft.”
Voor de derde categorie patiënten met niet direct verklaarbare erectiestoornissen, is het van belang objectief vast te stellen of een erectie lichamelijk onmogelijk is, of dat toch sprake is van een psychische oorzaak.

Zelfvertrouwen

Volgens Trip hebben erectieproblemen vaak een grote invloed op het leven van mannen. Ze kunnen leiden tot verstoorde relaties en verlies aan zelfvertrouwen. "Mensen schrijven zich af. ‘Ik ben zestig, dus voor mij zit dat er niet meer in’, hoor ik dan. Terwijl de levensverwachting tegenwoordig ruim boven de tachtig ligt en mensen tot op hoge leeftijd willen vrijen. Ze hebben nog meer dan twintig jaar te gaan.” Schaamte speelt nog altijd vaak een rol, meent Trip. "Dat is niet nodig en het is belangrijk dat mensen weten wat er mogelijk is.”