Agenda-overzicht

Koop een bosje hyacinten in St. Antonius Ziekenhuis Utrecht

Voeg toe aan agenda
hyacinten2023

Op vrijdag 27 januari doet het St. Antonius Kankercentrum mee met de landelijke hyacintenactie. In de centrale hal van ons ziekenhuis in Utrecht staat vanaf 09.00 uur een kraam, waar bosjes hyacinten worden verkocht. De opbrengst gaat naar het AYA Zorgnetwerk dat zich inzet om de zorg voor jongvolwassenen met kanker te verbeteren.

In Nederland krijgen jaarlijks 3900 jonge mensen tussen de 18 en 39 jaar kanker. Van hen overlijdt 20%. Kanker op jongvolwassen leeftijd heeft grote gevolgen voor opleiding, werk, sport, zelfstandigheid, relaties en vruchtbaarheid. Daarom is leeftijdsspecifieke zorg en ondersteuning noodzakelijk. De opbrengst van de hyacintenverkoop wordt ingezet om deze zorg verder te ontwikkelen en te verbeteren en om onderzoek te doen naar kanker op jongvolwassen leeftijd.

Het AYA zorgnetwerk organiseert voor de negende keer de hyacintenactie. Het netwerk doet dit samen met de Nederlandse hyacintenkwekers die de hyacinten doneren. De actie start 27 januari met een veiling aan de bloemisten. Daarna nemen 22 ziekenhuizen, waaronder ook ons ziekenhuis, door heel Nederland het over. Zij starten om 09.00 uur met de verkoop van bosjes hyacinten in hun ziekenhuis.

AYA-zorg in het St. Antonius

Binnen het St. Antonius Kankercentrum is de afgelopen jaren vormgegeven aan AYA-zorg. Zo hebben we speciale contactpersonen aangesteld, zorgprofessionals die affiniteit en kennis hebben met en over deze patiëntengroep. De contactpersonen kennen de vragen die spelen bij AYA’s, weten welke leeftijdsspecifieke zorg mogelijk is en kunnen zorgverleners adviseren bij specifieke vragen of helpen met een doorverwijzing naar maatschappelijk werk of een AYA-poli. Jongvolwassen met kanker vinden op onze website specifieke informatie.