Een tweede leven voor onze OK-tafels

Foto's: Stichting Medic

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft 12 operatietafels gedoneerd aan Stichting Medic. Deze stichting verzamelt, repareert en doneert medische apparatuur aan ziekenhuizen in ontwikkelingslanden.

“Deze OK-tafels zijn na jarenlang gebruik afgeschreven, maar met wat opknapwerk en technische aanpassingen zijn ze nog heel goed bruikbaar voor kleine klinieken in ontwikkelingslanden”, vertelt Mark Blommestein, coördinator medische techniek van het St. Antonius.

Doneren van medische materialen

Het is niet de eerste keer dat het St. Antonius medische materialen doneert aan Stichting Medic. Twee á drie keer per jaar schenkt het St. Antonius apparatuur, zoals oude infuuspompen, bewakingsmonitoren en bloeddrukmeters aan de stichting.

Van elektrisch naar mechanisch

Foto: Stichting Medic

Ruud Adama, ambassadeur van Stichting Medic legt uit: “In onze werkplaats in Apeldoorn worden de operatietafels en bladen helemaal nagekeken en geschikt gemaakt voor gebruik in economisch achtergebleven gebieden in de wereld. We bouwen elektrische OK-tafels om tot mechanisch bedienbare OK-tafels. Het eindproduct is een stevige OK-tafel, gemakkelijk te onderhouden en mechanisch te bedienen. En dat is belangrijk”, zegt Adama, “want elektriciteit is in ontwikkelingslanden vaak een probleem”.

De mechanische OK-tafels worden al 30 jaar succesvol gebruikt in de landen waar de stichting mee samenwerkt. Het aantal aanvragen blijft groeien: op dit moment wachten er 8 klinieken op een aangepaste OK-tafel. Daarom is de stichting ook blij met deze schenking van St. Antonius.

Transport naar lokale klinieken

Foto: Stichting Medic

Adama: “Zodra er een OK-tafel gereed is, wordt deze verscheept naar het lokale ziekenhuis.” Zo werkt het Wagagai Health Center in Oeganda al enige jaren met één van deze omgebouwde OK-tafels.

Stichting Medic stuurt medische materialen naar meer dan 30 ontwikkelingslanden. Door oude materialen een nieuw leven te geven, helpen we als ziekenhuis mee aan duurzaamheid en gaan we verspilling tegen.