Duurzame medewerkersverhalen

Het groene verhaal van Wenche Klerkx

Afval en geld besparen door verduurzaming

Het groene verhaal van Wenche Klerkxc
Wenche Klerkx (links) en Alieke Docter (rechts). Op de tafel in het midden liggen alle wegwerpproducten die ze besparen door bij ingrepen met handschoenen te werken.

Duurzaam werken leeft onder medewerkers van het St. Antonius Ziekenhuis. Velen zijn bezig met verduurzaming en werken zo aan de ziekenhuisbrede duurzaamheidsdoelen voor een groen St. Antonius Ziekenhuis. In deze interviewserie gaan we met die medewerkers in gesprek. Dit keer bespreken we het groene verhaal van gynaecoloog Wenche Klerkx. Waarom is ze zich met duurzaamheid gaan bezighouden? Wat heeft ze al bereikt? En wat wil ze meegeven aan collega’s?

Wenche is sinds 2018 gynaecoloog in het St. Antonius. Ze vertelt dat er geen speciaal omslagpunt was waarna ze zich opeens wilde inzetten voor verduurzaming. “Het ging geleidelijk. Ik zette steeds meer stappen privé, zoals minder vlees eten en minder vliegen. Langzaam groeide dat uit tot meer.”

Rond haar start bij het ziekenhuis zag ze steeds meer berichten voorbijkomen over het verduurzamen van de zorg. “Deze berichten volgde ik tot ik in 2020 werd gevraagd om ambassadeur te worden voor Gynae Goes Green. Dat is de duurzaamheidscommissie van NVOG, de beroepsvereniging voor gynaecologen. De focus lag toen vooral op verspilling van materialen en de kosten die daarmee bespaard kunnen worden. Ook dat is uitgegroeid tot meer. Er wordt nu heel breed gekeken naar duurzaamheid in de zorg: van CO2-uitstoot tot medicijnresten in het water. En tegenwoordig zijn jonge artsen tijdens hun opleiding al veel met deze thema’s bezig.”

Groene verloskamer

Vanuit de rol voor Gynae Goes Green organiseerde Wenche in 2020 de eerste Groene Week bij Gynaecologie. Voor het organiseren van deze week werd ze dat jaar beloond met de titel ‘Groenste Gynaecoloog’. En de Groene Week vol sprekers, duurzame tips en een borrel, keert inmiddels jaarlijks terug. “Door er een hele week aandacht aan te besteden, kun je veel mensen bereiken, wat voor rooster ze ook hebben.”

Haar missie: een volledig groene verloskamer. En ze is al aardig op weg. "Eerst wilden we dit in één kamer realiseren, die dan de eerste groene verloskamer van Nederland zou zijn. Nu zie ik het meer als losse stapjes op weg naar die groene verloskamer. Alles draagt bij aan dat grotere doel."

Binnen de gynaecologie zijn ook een aantal veranderingen doorgevoerd. Na het bestuderen van de laatste literatuur en in overleg met het team is er besloten een aantal steriele wegwerpproducten niet meer te gebruiken op de behandelkamer gynaecologie. Dit leverde een besparing op van 30 wegwerpsets per weekOok staan er minder prullenbakken op de spreekkamer en worden ze minder vaak geleegd. Dit scheelt jaarlijks zo’n 1500 plastic zakjes.

Een andere duurzame actie is de overstap naar herbruikbare pessaria. Een pessarium is een ring om verzakking van de baarmoeder te behandelen. “Als zo’n ring eenmaal zit, kan die jaren meegaan, maar om de juiste maat te vinden, heb je soms een aantal nodig. In plaats van dat we elke ring weggooien, worden ze nu gesteriliseerd door de Centrale Sterilisatie Afdeling. Dit scheelt veel afval en geld.

Samen bereik je meer

Samen verduurzamen geeft Wenche nog steeds veel energie. Dat wil ze dan ook meegeven aan collega’s in het ziekenhuis. “De een is goed in iets uitrekenen, de ander in organiseren. Mijn kracht is bijvoorbeeld mensen enthousiasmeren en projecten opzetten. Kijk waar jouw kracht zit en help elkaar. Samen kun je echt dingen bereiken!”

Meer over duurzaamheid

Als ziekenhuis vinden we duurzaamheid belangrijk. Het is opgenomen in onze nieuwe meerjarenstrategie. We dragen graag ons steentje bij aan milieubewuste bedrijfsvoering en een beter milieu. Vanuit het programma Duurzaam Antonius coördineren en monitoren we bestaande en nieuwe duurzaamheidsinitiatieven en ondersteunen we de opstart van nieuwe projecten.