Agenda-overzicht

Symposium Jong voor Oud

Tijd voor een frisse blik op de zorg voor (kwetsbare) ouderen

Voeg toe aan agenda
jong voor oud

Zes jonge dokters praten je in één avond bij over hun onderzoeken en de nieuwste inzichten in de zorg voor ouderen binnen en buiten het ziekenhuis.

Sprekers

Vera van der Zanden

Hoe sacropenie-metingen kunnen helpen bij risico-inschatting voor postoperatieve complicaties bij patiënten met eierstokkanker

Vera van der Zanden is AIOS gynaecologie bij het Diakonessenhuis. Zij promoveerde in januari op het onderwerp ‘Perioperatieve zorg voor kwetsbare patiënten, gefocust op de gynaecologie’. Vera vertelt over een deel van haar promotieonderzoek: hoe sacropenie-metingen (spiermassa en spierkwaliteit) op CT-scans kunnen helpen bij een risico-inschatting voor complicaties na een operatie bij patiënten met eierstokkanker.

Judith Ballemans

Het belang van een goede balans tussen voeding, belasting en belastbaarheid bij patiënten met ernstige COPD en ondervoeding

Judith Ballemans is fysiotherapeut GRZ bij AxionContinu en doet onderzoek naar longrevalidatie bij COPD-patiënten. Judith vertelt over het belang van een goede balans tussen goede voeding, belasting en belastbaarheid bij revalidatie van patiënten met ernstige COPD in combinatie met ondervoeding, om verslechtering van conditie te voorkomen.

Rosa Smoor

De opbrengsten van multidisciplinair preoperatief overleg voor oudere patiënten die een hartoperatie moeten ondergaan

Rosa Smoor is arts-onderzoeker anesthesiologie bij het St. Antonius Ziekenhuis en doet onderzoek naar risico-stratificatie bij oudere chirurgische patiënten. Hiermee kunnen we patiënten herkennen die veel risico’s lopen bij een operatie. Daarbij kijkt ze vooral naar factoren van kwetsbaarheid. Verder doet zij onderzoek naar besluitvorming bij kwetsbare patiënten rondom de operatie (perioperatief). Rosa vertelt wat een multidisciplinair overleg voor de operatie van geriatrische hartchirurgie patiënten oplevert voor de besluitvorming rondom de operatie.

Emma de Fraiture

Hoe het meten van het afweersysteem van geriatrische patiënten met een gebroken heup kan helpen bij de risico-inschatting op postoperatieve complicaties

Emma de Fraiture is arts-onderzoeker traumageriatrie bij het St. Antonius Ziekenhuis en onderzoekt met behulp van nieuwe technologie (de AQUIOS flow cytometer) hoe goed het afweersysteem van oudere patiënten met een gebroken heup het doet. Daaruit blijkt dat patiënten met een slecht functionerend afweersysteem een grotere kans hebben op ernstige problemen na de operatie. Deze kennis helpt bij de risico-inschatting op postoperatieve complicaties en bij de keuze tussen een operatie of een palliatieve behandeling.

Eline van Lummel

Het belang van Advance Care Planning gesprekken op de polikliniek

Eline van Lummel is arts-onderzoeker en coördinator van de poliklinische Advance Care Planning-gesprekken bij Ziekenhuis Gelderse Vallei. Om de zorg aan te kunnen laten sluiten bij de wensen van de patiënt is het essentieel om te weten wat voor de patiënt belangrijk is. Advance Care Planning-gesprekken met kwetsbare patiënten op de polikliniek kunnen daarbij helpen.

Fienke Ditzel

Wat zijn de lange termijn gevolgen voor de hersenen na een postoperatief delier?

Fienke Ditzel is arts-onderzoeker/promovenda op de Intensive Care van het UMC Utrecht. Zij doet onderzoek naar veranderingen in het functionele hersennetwerk bij patiënten die na de operatie een delirium hebben gehad. Haar onderzoek laat zien dat 65-plussers met een postoperatief delier drie maanden erna een minder sterk verbonden hersennetwerk hebben. Fienke vertelt wat de conclusies uit haar onderzoek betekenen.

Locatie en route

Het symposium vindt plaats op onze locatie in Utrecht. Dit is het adres:

St. Antonius Ziekenhuis
Soestwetering 1
3543 AZ Utrecht

Informatie over route en parkeren vind je hier op onze website. Het auditorium is op de 2e etage. Volg de bordjes als je binnenkomt.

Meer informatie

We houden het nieuws over het coronavirus en de geldende maatregelen goed in de gaten. Mocht er iets veranderen, dan informeren we je hierover via e-mail.

Heb je verder nog vragen, neem dan contact met ons op via dit e-mailadres: Zorgketen-Heupfractuur@antoniusziekenhuis.nl