Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Kim van Noort

Kim van Noort

In de rubriek ‘Het jasje van…’ vertellen medewerkers over hun werk in het ziekenhuis en het jasje dat zij daarbij dragen. Dit keer het verhaal van Kim van Noort. Zij is technisch geneeskundige en doet onderzoek naar stents.

Welk jasje draag je?

“Ik draag het jasje van technisch geneeskundige. Dit is een nieuwe beroepsgroep in het ziekenhuis, die zich voornamelijk richt op innovatie. In mijn geval houdt dat in dat ik op dit moment onderzoek doe naar stents, korte metalen kokertjes die in verwijde buikslagader worden geplaatst. Het is vaak moeilijk om kleine veranderingen in de plaatsing van deze stents goed te zien. Wij ontwikkelen daarom software die deze veranderingen wel laat zien, waardoor we hopelijk vroegtijdige complicaties kunnen ontdekken en voorkomen.”

Hoelang draag je het jasje al?

“In juli 2016 ben ik mijn onderzoek gestart, maar daarvoor heb ik me tijdens mijn afstudeerstage van tien maanden ook al op dit onderzoek gericht. Daardoor loop ik al ruim 2,5 jaar in dit ziekenhuis rond.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Mijn belangrijkste taak is het verder ontwikkelen van de software en het analyseren van de uitkomsten, waardoor we het in een later stadium ook kunnen gebruiken in de dagelijkse praktijk.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

"Het leukste vind ik het om bezig te zijn met innovatie binnen het ziekenhuis. Er is tegenwoordig zoveel meer mogelijk op technisch gebied, maar het heeft tijd nodig dat te ontwikkelen. Ik vind het mooi om daar mijn steentje aan bij te dragen.”

Mooiste momenten?

“Een mooi moment vond ik die keer dat we de software aan het testen waren bij een patiënt, bij wie uit eerdere onderzoeken bleek dat er niets aan de hand was. Wij zagen echter toch kleine veranderingen bij de stents, die konden leidden tot complicaties. Toen hebben we in overleg met de vaatchirurg besloten de patiënt extra in de gaten te houden. Dit geeft voor mij heel erg het belang aan van ons onderzoek. Dat weet je theoretisch wel, maar het is ook fijn om dat in de praktijk terug te zien.”

Kim van Noort is op dit moment niet langer werkzaam in ons ziekenhuis.