Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Mascha van Stam

Mascha van Stam

Mascha van Stam werkt als slaapverpleegkundige bij St. Antonius Slaapgeneeskunde in Woerden. Ze ziet vooral veel patiënten met slaapapneu. E-health en digitale toepassingen zijn een belangrijk onderdeel van haar werk. “Samen met het team is een nieuwe manier van werken ontwikkeld, waarmee we patiënten op afstand kunnen volgen. Ik vind het heel interessant om mijn steentje bij te dragen in de toenemende vraag naar digitale zorg.”

Welk jasje draag je?

“Ik draag een langer jasje, het zogenaamde laborantenjasje. Ik werk als slaapverpleegkundige op de afdeling Slaapgeneeskunde.”

Hoelang werk je al in het St. Antonius?

“Dit jasje draag ik nu ruim 1,5 jaar. In april 2018 ben ik begonnen op de afdeling Slaapgeneeskunde, destijds was dit op 2 locaties. Sinds 1 juli 2019 zijn we samen gevoegd en hebben we een groot slaapcentrum neergezet op de vierde verdieping van locatie Woerden. Hiervoor ben ik longverpleegkundige en teamhoofd geweest.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Samen met mijn collega’s draaien we 5 dagen in de week poli. We richten ons hierbij met name op patiënten met slaapapneu, die we behandelen met verschillende therapieën. We controleren hen, helpen bij problemen en maken zo nodig verwijzingen naar de arts. We hebben korte lijntjes met andere afdelingen en overleggen elke dag met de longarts, neuroloog en KNO-arts over de patiënten die we zien. We maken ook veel gebruik van e-health, waardoor patiënten minder vaak naar het ziekenhuis hoeven te komen. Zo werken we  met twee firma’s twee digitale omgevingen uit, waarmee we op afstand kunnen zien hoe het met de patiënt en zijn of haar behandeling gaat. Daarnaast ben ik in september begonnen aan de opleiding Bachelor of Nurses, waarvoor ik elke maandag naar school ga.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste aan mijn werk vind ik het contact met verschillende mensen. Iedereen heeft zijn of haar eigen beleving en hulpvraag. Het is fijn als ik aan die hulpvraag kan voldoen. Daarnaast vind ik het ook leuk om bezig te zijn met e-health en innovatie. Heel interessant om mijn steentje bij te dragen aan de toenemende vraag naar digitale zorg!”

Mooiste momenten?

“Het is altijd mooi om patiënten zo op te zien knappen na hun therapie. Uitspraken als: ‘Dit had ik 10 jaar geleden al moeten doen, bedankt voor de hulp’, zijn heel bijzonder om te horen. Dat is waar we het voor doen. We hebben een klein team, bestaande uit drie verpleegkundigen en een somnologisch assistent. We zijn er voor elkaar met raad, daad en humor. Ik ben trots op wat we met elkaar neergezet hebben: een mooi, groot slaapcentrum met blik op de toekomst!”