Word je binnenkort geopereerd?

Fotoverhaal 'Thijs gaat naar het ziekenhuis voor een operatie'

Beeldverhaal voor jeugd vanaf 12 jaar

Thijs gaat naar het ziekenhuis, want hij moet geopereerd worden. Zijn moeder gaat ook mee. Thijs laat zien hoe dat gaat.

operatie kinderafdeling afspraak operatie
1) Als je geopereerd wordt, ga je onder narcose. Je krijgt dan van de anesthesist een medicijn om te slapen zodat je niets van de operatie merkt. De uren vóór de narcose mag je niets eten of drinken. Dat heet: nuchter blijven. Het is heel belangrijk om nuchter te blijven, want als je iets in je maag hebt, kun je tijdens of na de operatie of het onderzoek erg misselijk worden en gaan overgeven. Houd je daarom aan deze regels anders wordt de operatie uitgesteld:

* De laatste 6 uur vóórdat je in het ziekenhuis moet zijn, mag je niets meer eten. Daarvóór mag je nog een licht ontbijt: een kopje thee en een beschuit, dun besmeerd met jam.
* De laatste 2 uur vóórdat je in het ziekenhuis moet zijn, mag je ook niets meer drinken. Daarvóór mag je nog water, appelsap of thee drinken.

operatie kinderafdeling balie polikliniek
2) Je meldt je bij de balie op de Kinderafdeling. Dat is een afdeling voor kinderen van 0- 18 jaar.
operatie kinderafdeling afspraak operatie
3) De verpleegkundige haalt je op en brengt je naar je kamer. Eén van je ouders gaat natuurlijk ook mee.
operatie kinderafdeling afspraak kletsen met moeder
4) Op de kamer krijg je een eigen bed. Misschien is er nog een ander kind op de kamer. Je mag je schone pyjama alvast aantrekken of je krijgt een operatie jasje van het ziekenhuis aan.
operatie kinderafdeling afspraak uitleg
5) De verpleegkundige vertelt je wat er gaat gebeuren. Als je vragen hebt over de operatie stel ze dan direct.
operatie kinderafdeling afspraak polsbandje
6) Je krijgt een naambandje om je pols zodat iedereen weet hoe je heet.
operatie kinderafdeling temperatuur meten
7) De verpleegkundige kijkt of je koorts hebt. Dat doet ze met een oorthermometer. Die kan een beetje kriebelen.
operatie kinderafdeling speelkamer
8) Je moet soms nog even wachten. Dan kun je bijvoorbeeld op de Playstation in de speelkamer.
operatie kinderafdeling afspraak lift
9) De verpleegkundige komt je ophalen als je aan de beurt bent. Eén van je ouders mag met je mee.
operatie kinderafdeling samen met moeder
10) Op de operatieafdeling moet je nog even in de wachtruimte blijven. Eén van je ouders trekt een speciaal pak aan en zet een muts op. Jij krijgt ook een muts op.
operatie kinderafdeling dokters
11) De kinderarts en de verpleegkundige van de operatieafdeling komen je begroeten.
operatie kinderafdeling naar operatiezaal
12 Dan rijden ze je met je bed naar de operatiekamer. Eén van je ouders gaat mee.
Jorn wordt geopereerd 6 operatiekamer
13) Dit is de operatiekamer. De mensen hier dragen allemaal een blauw of groen pak. Soms hebben ze een doekje voor hun mond. Dat is omdat alles zo schoon mogelijk moet zijn.
operatie kinderafdeling spuitje
14)
operatie kinderafdeling operatiebed
15)
operatie kinderafdeling slapen
16) Je gaat slapen door middel van een infuus. Een infuus is een plastic draadje. Door zowel het infuus als het kapje val je in een speciale slaap, waardoor je niets merkt als de dokter je opereert. Je mag aangeven wat je het fijnste vindt, maar soms is het nodig dat de dokter hierover beslist.
operatie kinderafdeling operatie
17) De narcose zorgt ervoor dat je niks merkt als de kinderarts jou opereert. De anesthesist controleert de hele tijd of je nog diep genoeg slaapt.
operatie kinderafdeling infuus
18) Als je wakker wordt, ben je op de uitslaapkamer. Eén van je ouders is bij je. Je bent vast nog een beetje moe. In je arm of je hand zit een plastic draadje. Dat is een infuus. Het lijkt een beetje op een lang rietje. Je hebt het infuus nodig omdat je al heel lang niets gegeten en gedronken hebt.
operatie kinderafdeling team
19) De verpleegkundige van de kinderafdeling haalt je weer op en brengt jou en je vader of moeder terug naar de Kinderafdeling.
operatie kinderafdeling kinderarts
20) De dagen na je operatie moet je verder herstellen. Je zal meestal meer gaan drinken en eten, je komt uit bed (als dat mag van je arts) en je gaat steeds beter voelen. De kinderarts komt elke dag bij je langs om te kijken hoe het met je gaat.
operatie kinderafdeling ouders
21) Je ouders mogen de hele dag bij je blijven. Andere bezoekers kunnen elke dag tussen 14.00 uur en 20.00 uur komen, behalve als je (bijvoorbeeld) een onderzoek hebt. Er mogen maximaal twee bezoekers tegelijk bij je langskomen, zodat het niet te druk wordt voor jou en je kamergenoot.
operatie kinderafdeling tafelvoetbal
22) Op de afdeling is een speelkamer. De speelkamer is open van negen uur 's morgens tot half vijf 's middags. Op zondag is hij dicht. Je broers en zussen mogen er ook spelen, maar alleen als een van je ouders erbij is. Verder mag er geen bezoek komen.
Op de speelkamer is ook van alles te doen voor tieners:
•             een Playstation
•             een tafelvoetbal
•             een Wii
Er zijn ook allerlei puzzels en spelletjes, en knutselspullen voor als je lekker creatief bezig wilt zijn.
operatie kinderafdeling vertrek
23) Als je je weer wat beter voelt, mag je weer naar huis. Het kan ook zijn dat de kinderarts vindt dat je nog een nachtje moet blijven slapen in het ziekenhuis. Vlak voordat je naar huis gaat, heb je nog een ontslaggesprek met de verpleegkundige en de kinderarts. Je kunt dan zeggen hoe je de opname hebt gevonden. Je krijgt wat adviezen voor thuis en je kunt natuurlijk nog vragen stellen.

Heb je na het lezen van dit fotoverhaal nog vragen? Bekijk hier welke vragen kinderen stellen aan de Kinderafdeling of bekijk hier het filmpje over Lotje die geopereerd wordt.