Kindergeneeskunde

Meerdaagse opname op de Kinder- en Jeugdafdeling

Op de Kinder- en Jeugdafdeling G2 in Nieuwegein komen kinderen (0-18 jaar) die voor meer dan één dag worden opgenomen voor een operatie of een onderzoek.

Om onze patiënten zo goed mogelijk te ondersteunen, heeft G2 een aantal speciale voorzieningen. Zo hebben wij voor ouders die bij hun zieke kind willen blijven een speciale ouderkamer. Ouders kunnen ook bij hun kind overnachten.

Hier leest over waar u moet zijn en vertellen we in het kort over de opname en hoe een dag tijdens het meerdaags verblijf eruitziet.

Waar?

De Kinder- en Jeugdafdeling G2 vindt u op de 2e verdieping in de G-vleugel van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. De afdeling heeft een- en tweepersoonskamers. Op de tweepersoonskamers proberen wij zoveel mogelijk leeftijdsgenoten bij elkaar te plaatsen.

De opname van uw kind

Vóór het onderzoek of de operatie van uw kind heeft u al informatie gekregen van uw arts. Hieronder geven we in het kort aan wat u kunt verwachten als uw kind wordt opgenomen.

Voorbereiding

Het is in de eerste plaats belangrijk om uw kind goed voor te bereiden op het onderzoek en/of de ingreep. Hoe u het vertelt, hangt af van de leeftijd van uw kind. Jongere kinderen hebben aan een korte, eenvoudige uitleg voldoende. Oudere kinderen willen meestal precies weten wat er gebeurt. Het is ook raadzaam om uw kind niet te lang van tevoren voor te bereiden op de opname. Dit kan onnodige spanningen veroorzaken.

Raadpleeg onze folders. Daarin staat ook wat u mee moet nemen voor u en uw kind als u met uw kind naar het ziekenhuis gaat.

Van uw arts hebt u ook gehoord of uw kind kort van te voren nog mag eten of drinken. Bij sommige onderzoeken en behandelingen mag dat niet, bij andere wel.

Als uw kind met spoed wordt opgenomen, kunt u zich niet voorbereiden. We zullen u dan duidelijk uitleggen wat er gaat gebeuren.

Aankomst

Op de afgesproken dag komt u met uw kind naar de afdeling G2 in Nieuwegein. Een verpleegkunde vangt u dan op. Tijdens het zogenoemde opnamegesprek nemen we samen met u en uw kind een lijst met vragen door. Deze gaan onder andere over eerdere ziekenhuiservaringen, medicijngebruik, hobby's, school enzovoort. U kunt dan ook zelf vragen stellen. Vervolgens krijgen uw kind en u een rondleiding op de afdeling.

Daarna gaan we naar de kamer waar uw kind verblijft. Naast het bed is een nachtkastje waar uw kind al zijn spullen kwijt kan.

Onderzoek

Uw kind krijgt tijdens de opname waarschijnlijk een onderzoek. De arts legt dan uit hoe het onderzoek gaat en waarom het nodig is. De medisch pedagogische zorgverlener spreekt alles vervolgens nog eens met u en uw kind door.

Voordat het onderzoek begint, wegen we uw kind, meten we de temperatuur, hartslag en bloeddruk. Bij sommige onderzoeken is het nodig om bloed te prikken. We spuiten dan een verdovende spray op de plek waar de arts wil prikken. Uw kind zal dan weinig van de prik voelen.

Operatie

Als uw kind naar de operatieafdeling gaat, mag u mee naar de operatiekamer. Op de operatieafdeling krijgt u een beschermende jas of overall over uw kleren.

Als uw kind aan de beurt is, brengt de anesthesioloog (de arts die zorgt voor de narcose) u en uw kind naar de operatiekamer. Daar krijgt uw kind een kapje of een prik voor de narcose. Afhankelijk van de leeftijd van uw kind kunt u hierbij uw kind op schoot nemen. Als uw kind slaapt, krijgt het een infuus. Dat is een dun plastic slangetje waardoor uw kind vocht en medicijnen krijgt. Voordat de operatie begint, kunt u wachten op de verpleegafdeling.

Ook voor het prikken van het infuus op de operatiekamer wordt er eerst een verdovende spray op de arm of hand van uw kind gespoten waardoor het prikken van het infuusnaaldje niet of nauwelijks wordt gevoeld.

Na de operatie

Na de operatie brengen wij uw kind naar de uitslaapkamer. We roepen u zo snel mogelijk, zodat u bij uw kind bent als het wakker wordt. Er mag maximaal één volwassene aanwezig zijn op de uitslaapkamer. De anesthesioloog beslist wanneer uw kind weer terug kan naar de verpleegafdeling.

Terug op de verpleegafdeling, blijft uw kind daar meestal nog een paar uur. Daar houdt de verpleegkundige uw kind goed in de gaten.

Meer over de operatie, de voorbereiding en daarna.

Een dag op G2

De dag op G2 ziet er voor uw kind zo uit:

• Vanaf 7.30 uur: wakker worden, ontbijt, eventueel temperatuur opmeten (met een oorthermometer);
  • Om 8.30 uur: douchen of wassen op bed;
  • Vanaf 8.30 uur: de arts en een verpleegkundige komen langs bij de kinderen om te vragen hoe het met ze gaat (als uw kind niet door de kinderarts, is opgenomen komt de behandelend arts ook dagelijks langs, op wisselende tijden);
  • Om 10.00 uur: drinken en fruit;
  • Vanaf 11.30 uur: lunch;
  • Van 12.30 - 14.00 uur: middagrust voor alle kinderen;
  • Vanaf 14.00 uur: drinken, bezoek, spelen;
  • Om 16.45 uur: warm eten;
  • Vanaf 19.00 uur: slapen (afhankelijk van de leeftijd en hoe het kind zich voelt).