Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Annemiek Doeksen

Oncologisch chirurg Annemiek Doeksen

In de rubriek ‘Het jasje van …’ vertellen medewerkers over hun werk in het ziekenhuis en het jasje dat ze daarbij dragen. Dit keer het verhaal van Annemiek Doeksen. Zij is oncologisch chirurg bij het borstcentrum.

Welk jasje draag je?

“Ik draag de lange witte doktersjas en bij het opereren draag ik de operatiekleding met mijn klompen.”

Hoelang draag je dat jasje al?

“Ik ben in 2016 bij het St. Antonius gekomen en ik ben echt van plan hier te blijven. Vernieuwing, pionieren en het out-of-the-box denken zit hier in het DNA. Samen werken aan verandering en verbetering. Ik heb mijn plek hier gevonden.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Naast mijn werk als chirurg begeleid ik twee promovendi en ben ik medisch leider van de zorgketen Borstkanker. In de zorgketen werken alle zorgverleners die betrokken zijn bij patiënten met borstkanker samen aan het continu verbeteren van de borstkankerzorg. Daarnaast heb ik het initiatief genomen tot het Buddyhuis, dat in 2022 een fysieke plek heeft gekregen in de Antonius Lounge: de Buddyhuiskamer. Dat is een ruimte in het ziekenhuis voor (ex-)kankerpatiënten en hun naasten. Het is een ontmoetingsplaats waar mensen hun vragen en zorgen kunnen delen met iemand die de ziekte heeft gehad. Mensen leren elkaar kennen, gaan met elkaar wandelen, er zijn informatiebijeenkomsten, webinars en er is zelfs een eigen app.”

Wat vind je het mooiste aan je werk?

“Heel veel! Het Buddyhuis bijvoorbeeld, daar ben ik megatrots op, of de lifestyle poli waar we nu in het kader van een goede nazorg aan werken. Wat ik ook mooi vind, is dat we er steeds beter in slagen om samen met de patiënten te beslissen over de behandeling. Wat wil jij, wat vind je belangrijk? Ik merk dat we patiënten op deze manier heel erg in hun kracht zetten. Door ons eigen ego als medicus aan de kant te zetten, door te luisteren, goede informatie te geven en door de patiënt zelf de regie te geven. Die omslag in denken zorgt ervoor dat patiënten veel sterker staan en bewuster hun keuzes maken.”

Wat wil je de Nederlandse vrouwen nog meegeven?
“Ik zou zeggen: check je citroenen! Er wordt vaak wat makkelijk gedaan over het zelfonderzoek van je borsten. Zeker nu er door corona een achterstand is ontstaan in het bevolkingsonderzoek is dat erg belangrijk. Google maar eens op ‘ken uw citroenen’ en je ziet meteen waar je op moet letten. En dat is niet alleen dat knobbeltje. Op onze website vind je ook veel informatie. Vertrouw je het niet, ga naar je huisarts. Wacht niet te lang.”