Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Benjamin den Exter

benjamin den exter

Benjamin den Exter zorgt er als ‘medewerker steriele medische hulpmiddelen’ voor dat de medische instrumenten die gebruikt worden op de operatiekamers en poliklinieken helemaal schoon en gedesinfecteerd zijn. “De CSA is een belangrijke afdeling in het ziekenhuis. Als de CSA er niet zou zijn, kunnen patiënten niet geholpen worden.”

Welk jasje draag je?

“Tijdens mijn werk op de Centrale Sterilisatie Afdeling (CSA) en de Scopen Reiniging Desinfectie (SRD) draag ik een blauw OK-pak.”

Hoelang draag je het jasje al?

“Ik werk al sinds 2009 op de CSA/SRD in het St. Antonius. Dat is al een hele tijd: 14 jaar!”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Op de CSA reinigen, desinfecteren, controleren en steriliseren we medische instrumenten die gebruikt worden op de operatiekamers en poliklinieken. Na het wasproces worden de instrumenten gecheckt of ze schoon zijn en naar behoren functioneren. De instrumenten worden in een net samengesteld en gesteriliseerd. Daarna worden ze weggebracht naar de poliklinieken en operatiekamers. Op de SRD reinigen en desinfecteren we flexibele scopen van de MDL, KNO, Urologie en longbehandelkamer. Met scopen wordt inwendig onderzoek verricht met een camera. Het desinfecteren en steriliseren van medische instrumenten voor hergebruik duurt in totaal 4 uur.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Ik hou van de afwisseling. De ene dag sta je in de reiniging en de andere dag controleer je het instrumentarium op de juiste werking. Het allerleukste vind ik toch wel het transport van en naar de poliklinieken en afdelingen. Het is leuk om collega’s van andere afdelingen te zien en te spreken.”

Mooiste momenten?

“Het behalen van mijn diploma MSMH was misschien wel het mooiste moment. De kans die ik heb gekregen om mij om te mogen scholen tot medewerker steriele medische hulpmiddelen! De CSA is een belangrijke afdeling in het ziekenhuis. Indirect hebben wij met alle patiënten te maken, terwijl we ze nooit zien. Als de CSA er niet zou zijn, kunnen patiënten niet geholpen worden. Dat geeft de energie om kwalitatief goed werk te leveren. Het is en blijft een mooie afdeling, mede door mijn collega’s van alle 3 de locaties van het St. Antonius.”