Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Daniëlle Winckler

danielle winckler

Daniëlle Winckler is somnologisch assistent op de poli Slaapgeneeskunde. Ze helpt patiënten om van hun slaapproblemen af te komen, zoals slaapapneu. “Het mooiste is wanneer patiënten zeggen dat zij dankzij de therapie hun leven weer terug hebben gekregen. Het blijft bijzonder om te zien dat zij weer energiek en fit zijn geworden. Dat is toch waar je het voor doet.”

Welk jasje draag je?

“Ik ben werkzaam op de afdeling Slaapgeneeskunde als somnologisch assistent en draag de lange witte jas met de paarse mouwen.”

Hoelang draag je het jasje al?

“In 2009 ben ik begonnen in het Mesos Oudenrijn op Interne Geneeskunde wat uiteindelijk verder ging als St. Antonius met de verhuizing naar Leidsche Rijn. In 2016 kwam ik terecht op Slaapgeneeskunde in Woerden. Dus ik heb al heel wat verhuizingen meegemaakt.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Mijn werk is heel divers. Het ene moment sluit ik een patiënt aan voor een slaaponderzoek om een diagnose te kunnen stellen. Daarnaast begeleid ik patiënten die CPAP-therapie starten om van hun slaapproblemen af te komen. CPAP-therapie passen we toe bij slaapapneu. De CPAP is een soort luchtpomp. Deze pomp zorgt ervoor dat 's nachts de luchtwegen open gehouden worden. Bij mensen met slaapapneu is dit nodig, omdat bij hen de spieren in de mond- en/of keelholte te veel verslappen. Wat leidt tot het dichtvallen van de luchtweg. Na 6 weken start met CPAP bel of zie ik de patiënt voor een evaluatie gesprek. Hierin bespreken we de voortgang van de therapie en of deze al verbetering in klachten geeft. Sommige patiënten hebben extra ondersteuning nodig  en deze geef ik."

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste is de afwisseling en het patiëntencontact. Tijdens het aansluiten van slaapapparatuur ontstaan er gesprekken. Dat kan over van alles gaan: van luchtige onderwerpen, zoals het weer of iemands weekendplannen tot meer persoonlijke verhalen, waaronder iemands thuissituatie. Je ontmoet allerlei mensen met allemaal verschillende achtergronden. Dit maakt mijn werk heel divers.”

Mooiste momenten?

“De dankbare patiënten die zeggen dat zij dankzij de therapie hun leven weer terug hebben gekregen blijven de mooiste momenten. Voorheen waren zij soms erg vermoeid en het is mooi te zien dat zij dankzij de therapie weer energieker en fit zijn geworden. Ik heb ooit van een patiënt een kaartje als dank ontvangen voor de begeleiding tijdens de start van de CPAP-therapie. De patiënt zag erg tegen de behandeling op, maar raakte al snel gewend aan de CPAP en voelde zich erna als herboren. Dat is toch waar je het voor doet.”