Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Dave van Amerongen

In de rubriek ‘Het jasje van…’ portretteren we verschillende medewerkers van ons ziekenhuis. In deze editie staat beveiliger Dave van Amerongen centraal. Zijn belangrijkste taak is het bewaken van orde en rust in en om het ziekenhuis.

Welk jasje draag je?

“Ik draag een beveiligingsjasje.”

Hoelang draag je dit jasje al?

“Ik ben al 8 jaar werkzaam als beveiliger voor het ziekenhuis en doe dit nog steeds met dezelfde passie.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Mijn takenpakket is heel divers. Ik treed op bij calamiteiten/incidenten (denk aan BHV/agressie) en in de avonduren zorg ik ervoor dat het ziekenhuis van binnen en buiten afgesloten wordt. Verder doe ik ook veel dienstverlenend werk. Vanwege mijn uniform komen toch veel mensen op mij af voor vragen, dus tegelijkertijd ben ik ook een soort gastheer.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste aan mijn werk is dat het erg onvoorspelbaar is. Ik weet nooit hoe de dag eindigt. Het klinkt misschien gek, maar daarnaast vind ik het ook erg leuk om conflicten - in welke vorm dan ook - op te lossen. Wanneer beide partijen tevreden zijn met mijn optreden, geeft mij dat een ontzettende ‘kick’.

Mooiste momenten?

“Ik heb ooit op het verzoek van een arts gezocht naar zijn trouwring. Uiteindelijk heb ik de ring gevonden en toen ik hem teruggaf, sprong de arts om mijn nek. Ik weet ook nog dat ik tijdens mijn eerste nachtdienst een ronde in het ziekenhuis liep. Ik kwam bij het gangetje van het mortuarium en zag daar om 3.00 uur ’s nachts een man staan! Het bleek een verdwaalde patiënt te zijn, maar mijn hart zat wel even in mijn keel.”