Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Hanneke van der Horst

hanneke van der horst

Hanneke van der Horst werkt als OK-planner en plant operaties in. Ze moet hiervoor met allerlei zaken rekening houden: op welke afdeling is een bed vrij, zijn er speciale instrumenten voor de ingreep nodig en is het juiste personeel beschikbaar? Het leukste aan haar werk vindt ze dat elke dag anders is, soms met veel uitdagingen.  “Planner zijn is een uitdagende tak van sport, want de kunst is om veel stappen vooruit proberen te denken.”

Welk jasje draag je?

“Tijdens mijn werk als OK-planner heb ik geen speciaal jasje, maar draag ik mijn eigen kleding.”

Hoelang draag je dit jasje al?

“Ik doe dit werk al zo’n 15 jaar.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Als OK-planner op de afdeling ‘Voorbereiding opname’ houd ik mij bezig met het inplannen van operaties. Als planner ben ik een belangrijke schakel in het bij elkaar brengen van alle noodzakelijke ‘ingrediënten’ die nodig zijn voor een operatie. Zo kijk ik op welke verpleegafdeling na de operatie een bed beschikbaar is. Er zijn niet alleen bedden nodig voor de patiënt die geopereerd wordt, maar we kijken ook of er voldoende personeel beschikbaar is. Ook zorgen we ervoor dat de patiënt een afspraak krijgt met de anesthesist, waarin gesproken wordt over de narcose. Voor bepaalde operaties moeten we ook rekening houden met het materiaal of instrumentarium wat nodig is voor bepaalde ingrepen. Ik informeer de patiënt vervolgens over de datum van de ingreep en probeer hierbij ook zoveel mogelijk rekening te houden met zijn of haar wensen. Als OK-planner beheer ik de wachtlijst voor operaties en let daarbij ook op welke operaties mogelijk met voorrang ingepland moeten worden. Planner zijn is een uitdagende tak van sport, want de kunst is om veel stappen vooruit proberen te denken.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste aan mijn werk vind ik dat het elke dag anders is, soms met veel uitdagingen. De druk is vaak hoog, maar we proberen er met elkaar altijd het maximale voor zowel de patiënt als de arts uit te halen. Het geeft mij een heel fijn gevoel als ik mensen blij kan maken door hun operatie zo snel mogelijk in te plannen. Helaas kom ik soms ook verdrietige verhalen tegen. Een luisterend en begripvol oor kunnen zijn, is dan een heel belangrijk en mooi aspect van mijn werk.”

Mooiste momenten?

“Mooie momenten zijn altijd de momenten wanneer je een patiënt toch nog eerder voor een operatie kan inplannen dan van tevoren gedacht. Dan voelen patiënten zich vaak echt geholpen en dat is toch waar je het voor doet. Dat uit zich in dankbaarheid en complimenten en soms worden wij zelfs beloond met een doos chocolade voor de hele afdeling.”