Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Helga Werkzam

Jasje van foto Helga Werkzam

In de rubriek ‘Het jasje van…’ vertellen medewerkers over hun werk in het ziekenhuis en het jasje dat zij daarbij dragen. Dit keer het verhaal van Helga Werkzam. Zij werkt als operatie-assistent in ons ziekenhuis.

Welk jasje draag je?

"Ik draag eigenlijk drie jasjes, een blauw OK-pak, een operatiejas en een loodschort. Tijdens mijn werk als operatieassistent draag ik een blauw OK-pak. Tijdens operaties, waarbij ik steriel sta, draag ik een operatiejas. Steriel staan betekent dat het operatieteam, die bij de patiënt  aan de operatietafel staat, zijn of haar handen voor de ingreep volgens een vast protocol heeft gewassen en een steriele jas en handschoenen draagt. Daarna wordt het operatiegebied gedesinfecteerd met een desinfectans, zoals jodium. Tot slot draag ik af en toe een loodschort tijdens het gebruik van een röntgenbuis. Een röntgenbuis is een boogvormig apparaat waarmee we tijdens operaties bepaalde lichaamsdelen  met behulp van röntgenstralen kunnen bekijken. Het loodschort beschermt ons tegen röntgenstraling."

Hoelang draag je het jasje al?

"Sinds juni 2012 draag ik deze jasjes bij het St. Antonius Ziekenhuis. Daarvoor heb ik gewerkt in het OLVG Oost in Amsterdam. Daar heb ik de opleiding tot operatieassistent gedaan."

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

"Mijn taak als operatieassistent is de patiënt optimaal te verzorgen, zowel voor, tijdens als na de operatie. Samen met de chirurg, arts-assistent,  anesthesioloog en anesthesiemedewerker zorg je er voor dat een operatie zo goed mogelijk verloopt. Als operatieassistent kun je drie verschillende functies hebben: instrumenteren, omlopen en assisteren.

Instrumenteren houdt in dat ik zorg dat alle benodigdheden (instrumenten) aanwezig zijn en geef ik tijdens de operatie op het juiste moment de juiste instrumenten aan de chirurg. In de tweede plaats kan ik tijdens operaties ‘omlopen’. Dat wil zeggen dat ik aan het steriele team alle benodigdheden aangeef die nodig zijn tijdens de operatie. Tot slot kan ik ook assisteren tijdens operaties. Hierbij help ik de chirurg bij de operatie met bijvoorbeeld hechtingen knopen. Kortom, dan ben je de rechterhand van de chirurg.

In een operatiekamer is steriliteit van levensbelang. Daarom zorg je er als operatieassistent voor dat de patiënt steriel blijft op de operatiekamer. Zo voorkomen we wondinfecties."

Wat vind je het leukste aan je werk?

"Het leukste is het werken in teamverband! Samen met het hele operatieteam van die dag ervoor zorgen dat alle operaties tot een zo goed mogelijk resultaat gebracht worden. Het werk van een operatieassistent is dynamisch, je moet snel kunnen schakelen en anticiperen op allerlei situaties. Dat zorgt ervoor dat geen dag hetzelfde is.

Verder leiden we studenten op om dit mooie vak eigen te maken. Het is leuk om in die drie jaar de studenten te zien groeien en zich te ontwikkelen tot een volwaardige operatieassistent."

Mooiste momenten?

"Eigenlijk is iedere (lastige) operatie die goed is gegaan een mooi moment. Het doet mij iedere keer weer goed wanneer de chirurg iedereen bedankt voor de goede en leuke samenwerking aan het einde van een operatie."