Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van… Leonor Cools Paulino Pereira

Leonor Cools Paulino Pereira

Leonor werkt als projectleider urologie en arts-onderzoeker in ons ziekenhuis. Ze houdt zich onder andere bezig met de sneldiagnostiek voor prostaatkanker en de digitalisering van prostaatkankerzorg. "De mooiste momenten zijn die waar je ziet waar je het voor doet: een blije patiënt en betere zorg."

Welk jasje draag je?

"Als projectleider urologie en arts-onderzoeker draag ik meestal mijn eigen kleding. Binnenkort ga ik voor een onderzoek naar een nieuwe beeldvormingstechniek patiënten zien op de polikliniek, dan draag ik een witte doktersjas."

Hoelang draag je 'het jasje' al?

"Ik werk nu ruim 1,5 jaar in het St. Antonius. Ik heb ook coschappen gelopen in dit ziekenhuis, dus eigenlijk loop ik hier al twee jaar rond."

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

"Alle projecten die ik leid hebben als thema het verminderen van zorg die niet nodig is, waardoor de patiënt minder naar het ziekenhuis hoeft te komen en de zorgkosten verlaagd worden. Zo leid ik bijvoorbeeld het project van de sneldiagnostiek naar prostaatkanker. Hierbij krijgen mannen met een verdenking op prostaatkanker binnen 36 uur duidelijkheid over hun diagnose. Ook houd ik mij bezig met het digitaliseren van de prostaatkankerzorg. Mannen met prostaatkanker moeten regelmatig bloed laten testen, zodat we kunnen controleren of de ziekte weg blijft. Vroeger moesten patiënten naar het ziekenhuis komen voor de uitslag, maar nu ontvangen ze de bloeduitslag digitaal via MijnAntonius."

Wat vind je het leukste aan je werk?

"Als arts-onderzoeker onderzoek ik niet één patiënt per keer, maar een grote patiëntengroep. Het geeft me veel energie dat ik op deze manier de zorg vooruit kan helpen. Daarnaast vind ik het heel leuk dat ik veel verschillende taken heb. Bij het ontwikkelen, plannen en organiseren van projecten moet ik veel afstemmen met andere afdelingen. En bij het evalueren en analyseren vind ik het erg leuk om te duiken in de data. Dat al deze projecten zorgkosten verlagen en tegelijkertijd onnodige zorg voor patiënten verminderen, maakt het allemaal des te leuker. Zo hebben we inmiddels met de digitalisering van de prostaatkankerzorg al meer dan 35 uur aan fysieke afspraken op de polikliniek kunnen verminderen. Hierdoor hebben we meer tijd voor patiënten die naar ons ziekenhuis moeten komen."

Mooiste momenten?

"De mooiste momenten zijn die waar je terugziet waar je het voor doet: een blije patiënt en betere zorg. En natuurlijk de gezellige momenten met mijn collega’s!"