Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Lida Jongerius

Lida Jongerius

In de rubriek 'Het jasje van...' portretteren we verschillende medewerkers van ons ziekenhuis. Dit keer staat medewerker bloedafname Lida Jongerius centraal. Zij werkt bij het Klinisch Chemisch Laboratorium en neemt bloed en urine af.

Welk jasje draag je?

“Ik werk op de poli Bloedafname en neem ook bloed af bij patiënten op de verpleegafdelingen. Mijn jasje is dat van de paramedische groep, mét de paarse mouwen.”

Hoelang draag je dit jasje al?

“In 1975 heb ik in het oude St. Antonius Ziekenhuis een opleiding tot radiodiagnostisch laborante gevolgd en ik heb toen een aantal jaar op de Röntgenafdeling gewerkt. Toen ik moeder werd, ben ik gestopt met werken. De kinderen werden ouder en ik wilde weer aan de slag. Op de Röntgenafdeling was intussen veel veranderd en ik zou behoorlijk moeten bijscholen. Daarom besloot ik te solliciteren op de poli Bloedafname en daar werk ik nu nog steeds met veel plezier."

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Mijn belangrijkste taak is het afnemen van bloed. Naast het bloedprikken zelf, probeer ik tegelijkertijd er voor te zorgen dat de patiënt zich op zijn of haar gemak voelt.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het is simpelweg altijd fijn als het bloedprikken, vooral bij moeilijk te prikken patiënten, lukt. Een praatje maken terwijl je bezig bent is voor veel patiënten ook een goede afleiding. Op die manier zijn wij toch vaak een uitlaatklep. En dat geeft mij veel voldoening. Kwaliteit leveren staat hoog in het vaandel bij het Klinisch Chemisch Laboratorium en ik ben er trots op daaraan een bescheiden steentje te mogen bijdragen: een juiste bloedafname is veelal het begin van de weg naar onderzoek en diagnose.”

Mooiste momenten?

“De állermooiste momenten zijn voor mij als er patiënten, die heel erg ziek op de afdeling hebben gelegen, zomaar weer op de poli bij mij de cabine in wandelen.”