Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Liesbet Verduin

Liesbet Verduin, apothekersassistent

Liesbet Verduin werkt als apothekersassistent in het St. Antonius. Een uitdagende en afwisselende functie, die ze met veel plezier vervult. Ook het klaarmaken van de Covid-vaccins voor medewerkers van het ziekenhuis behoorde tot haar takenpakket. “Heel bijzonder om te doen en ik ben blij dat ik op deze manier ook mijn bijdrage kan leveren aan de strijd tegen corona.”

Welk jasje draag je?

“Ik werk bij de Klinische Farmacie voor de afdeling Farmaceutische Dienstverlening. Ik draag de jas met de paarse mouwen en werk met deze jas in zowel Nieuwegein als Utrecht.”

Hoelang draag je het jasje al?

“Ik draag deze jas al bijna 12,5 jaar. Ik ben in september 2008 in dienst gekomen. Ik had daarvoor 10 jaar in een openbare apotheek gewerkt, maar was op zoek naar meer verdieping in mijn vak als apothekersassistente. Ik heb de opleiding Pharmacie Practitoner gedaan en ben uiteindelijk senior apothekersassistente geworden. Naast mijn dagelijkse werkzaamheden als apothekersassistente ben ik ook regelmatig dagcoördinator en zorg er dan voor dat alle werkzaamheden voor die dag in goede banen lopen.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Mijn werk is erg afwisselend. De ene dag maak je antibiotica klaar voor de patiënt op de verpleegafdeling, de andere dag werk je op het preoperatieve opnameplein en heb je een gesprek met de patiënt om ervoor te zorgen dat de juiste medicatie in de juiste dosering in het computersysteem komt te staan voor een ziekenhuisopname. Veel van deze gesprekken doen we vanwege het coronavirus nu telefonisch. Ook controleren we voorgeschreven medicatie. Bij patiënten met een slechte nierfunctie checken we bijvoorbeeld of de juiste medicatie in de juiste dosering is voorgeschreven. Aan de balie helpen wij verpleegkundigen met vragen over medicatie of leveren wij medicatie af voor een patiënt die met spoed is opgenomen. Ik heb ook geholpen bij het klaarmaken van de Covid-vaccins, wat erg bijzonder is om te doen. De vaccins worden in ampullen geleverd en moeten op een bepaalde manier worden opgelost en in spuitjes worden opgetrokken.  Best wel spannend voor de eerste keer, maar gelukkig gaat het oplossen gemakkelijk.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leuke aan mijn vak vind ik toch wel de afwisseling in werkzaamheden die ik heb.  Een bijdrage kunnen leveren aan de zorg voor een patiënt vind ik mooi om te doen en geeft mij veel voldoening.  Als dagcoördinator ondersteun ik graag mijn collega’s en probeer ik werkprocessen te verbeteren. Ik ben tevreden als aan het einde van de dag alle werkzaamheden voor die dag af zijn en iedereen met een goed gevoel naar huis gaat.”

Mooiste momenten?

“Een mooi moment vind ik toch wel de opening van het ziekenhuis op locatie Utrecht. Ik heb toen meegeholpen bij de opstart van het ziekenhuis. Het was mijn eerste grote opdracht die ik kreeg toen ik senior apothekersassistente werd. Ook een bijdrage leveren aan het vaccineren van de verpleegkundigen en artsen die dag in dag uit zorg verlenen aan de coronapatiënten geeft mij veel voldoening. Ik denk dat veel mensen niet begrijpen en onderschatten wat dit voor deze zorgverleners inhoudt om dagelijks deze zorg te moeten verlenen. Ik ben blij dat ik met het bereiden van de vaccins ook mijn bijdrage kan leveren aan de strijd tegen corona.”